Cryptografie: Hoe kom je achter het sleutelwoord als er Vigenere wordt gebruikt?

Wat moet je doen om een gecodeerde tekstje die met Vigenere is gecodeerd te ontsleutelen? Dan moest je toch eerst achter het sleutelwoord komen, maar hoe moest dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
4.8K

Het beste antwoord

Als je Vigenere wilt breken, is niet het sleutelwoord zelf belangrijk, maar de lengte ervan is cruciaal.

De lengte vind je door de tekst telkens 1 plaats op te schuiven. Je telt telkens hoe vaak de tekens overeenkomen (De tekst met de opgeschoven tekst). Op het moment dat je de meeste overeenkomsten hebt, heb je de waarschijnlijke lengte van de sleutel.

Nu kun je frequentie-analyse toepassen doordat elke letter een sleutel-lengte verderop hetzelfde is gecodeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je de tekst gedecodeerd en kun je natuurlijk de sleutel zelf bepalen, maar die is op dat moment niet meer van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik snap het niet echt met de overeenkomsten, wat bedoelt u daarmee? Moet je ze ondeelbaar zetten en dan bij elkaar optellen? Wat moet met wat overeenkomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*ondeelbaar moet ''onder elkaar'' zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
awaklasaklagakla (voorbeeld onzin code)
------awaklasaklagakla Je ze de code onder zichzelf, maar dan een paar plaatsen verder. Nu kijk je hoe vaak de tekens boven en onder hetzelfde zijn.