wat is de inhoud van een wc rol (kartonnetje)?

ik bedoel hier mee het kartonnetje dat een cilinder noemt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
11.5K

Antwoorden (3)

doorsnede rol: 4,5 cm -> R=2,25
lengte rol: 9,5 cm

inhoud: pi*R^2*L=
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht omdat het de totale volume van de rol is, en niet de inhoud.
Je moet dus de volume van het karton zelf aftrekken, of nog makkelijker, de doorsnede van de rol aan de binnenkant meten. Dan heb je de inhoud. Min was overigens niet van mij.
oppervlakte * hoogte. oppervlakte =pi*r^2 met r is de straal. hieruit volgt dus: inhoud = pi * r^2 *h. daarmee moet je hem zelf uit kunnen rekenen.

Let wel op dat je de straal en hoogte beide in dezelfde eenheid doet, dus beide in cm of mm en dat de inhoud dan ook die eenheid krijgt, maar dan tot de macht 3. dus als r in cm is en h in cm wordt de inhoud in kubieke centimeter.

Toegevoegd na 52 seconden:
straal en hoogte kan je uit het antwoord hierboven halen (hij was me net voor).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de grootte van de wc-rol, je kunt het zelf eenvoudig berekenen door deze formule te gebruiken:

pi*r²*h

pi≈3,1415
r² is de straal² (straal is de helft van een diameter)
h is de hoogte van het rolletje