Weet iemand hoe je een machtsverheffing moet berekenen met complexe getallen bv. i^7 ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Het beste antwoord

Dit is een heel eenvoudig geval. Je kunt i^7 schrijven als i^2 x i^2 x i^2 x i.
Nu is i^2= -1. Dus krijgen we -1 x -1 x -1 x i en dat is -i.
Met andere complexe getallen, zoals 3 +4i is machtsverheffen iets lastiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bijvoorbeeld: (4+3i)^2 = 16+ 9i^2+ 24i=16-9+ 24i = 7 + 24i
Kortom: 3i wordt als een normale term behandeld; daarna wordt i^2 door -1 vervangen.

Andere antwoorden (1)

i als de wortel uit -1 kan je afbeelden door een pijl met lengte 1 op de vertikale as, zeg maar de y as (zie het plaatje).
Dus -1 is dan een pijl met lengte 1 die vanuit 0 naar links wijst.
Dan heeft -1 een hoek van 180 graden, gezien vanaf de positieve x-as, zeg maar vanaf het punt "1".
En dan heeft i een hoek van 90 graden, op dezelfde manier gezien.

Teken dus een x-as voor de "gewone" getallen en een y-as voor de i-component: i is eigenlijk i+0. Bijvoorbeeld het complexe getal 1+i is het punt dat je krijgt als je vanuit 1 op de x-as 1 "omhoog" gaat, of vanuit i op de y-as 1 naar rechts.

Vermenigvuldigen van twee complexe getallen doe je door de hoeken op te tellen en de lengtes te vermenigvuldigen.

Als je dus i x i doet, heb je 2x een hoek van 90 graden, samen 180 graden. De lengte van de pijl van 0 naar i is 1 en 1x1=1. Zo zie je dus dat ixi uitkomt op een getal dat 180 graden vanaf het getal 1 ligt en op afstand 1 vanaf de 0, en dat is precies -1!

Zo zie je dus dat i^2 oplevert -1.

Nu i^7 .. dan krijg je dus 7x een hoek van 90 graden, gezien vanaf de pijl die van 0 naar het getal 1 gaat. 4x 90 graden is precies 1x rond. 7x 90 graden wijst dus naar "beneden", in de richting van -i.

Omdat de "lengte" van i gelijk is aan 1, is de "lengte" van i^7 ook 1, want 1^7=1.

Het antwoord is dus: i^7 = -i

Opm.: Je ziet dat met deze manier van "rekenen" met complexe getallen, de "gewone" getallen gewoon meedoen, omdat bij getallen als 1, 2, 24 en 56.3 die hoek met de x-as 0 is en je dus alleen de lengtes hoeft te vermenigvuldigen.

Opm.2: i^3= ook -i, i^8=1, i^9=i, etc…

De link is de bron van het bijgevoegde plaatje waarin je o.m. de getallen 1, -1, i en -i ziet afgebeeld zoals hierboven beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Duidelijk. En mooi plaatje. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Met die uitleg kan je alle sommen met complexe getallen maken.
Een som als (i + 1)^2 kan je ook sneller uitrekenen, net als (a + b)^2, dan krijg je (i+1)^2 = i^2 + 2i + 1 = 2i en
(2i + 3)(3i + 7) = 6i^2 + 23i + 21 = 15 + 23i
Succes!