Waarom moet je met voorwaardelijke kansen nog een keer door P(A) delen?

De formule voor voorwaardelijke kansen is: P(B |A) =
P(A ∩ B) / P(A)
Maar waarom moet je daardoor delen? Alleen P(A ∩ B) is toch al de kans dat a en b tegelijkertijd gebeuren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Per definitie is de kans op gebeurtenis B gelijk aan het aantal mogelijke B, gedeeld door M, het totaal aantal mogelijkheden.
Dus P(B) = M(B) / M
Als je binnen het vakje A werkt, is het aantal mogelijkheden B binnen dat vakje gelijk aan M(A | B).
Het totale aantal mogelijkheden binnen vakje A is dan M(A).
ofwel P(A | B) = M(A | B) / M(A) en is dus gelijk aan P(A | B) / P(A).
Reddie