Als oneindig het maximale is, hoe kan dan iets bestaan dat toch twee keer zo groot is?

Het aantal even natuurlijke getallen is oneindig. Het aantal natuurlijke getallen is echter twee keer zo veel omdat ook de oneven getallen meetellen.
En zo is er ook een oneindig aantal getallen dat deelbaar is door drie, door vier, door vijf... Deze reeks kan dan ook nog eens oneindig worden voortgezet. Wie legt uit wat de helft of het dubbele van oneindig is?

14 jaar geleden
in: Wiskunde
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een vraag om te volgen...

Het beste antwoord

Ha, die Itsme;

Op deze, schijnbaar wiskundige, vraag is geen concreet en sluitend antwoord mogelijk. Dat komt omdat je calculeerbare en abstracte begrippen door elkaar gebruikt. In feite is dit filosofische algebra. Daar moet je erg mee uitkijken; mensen zijn voor minder in een dwangbuis tercht gekomen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Net zoals je iets niet door nul kunt delen (de uitslag is oneindig groot),
zo kun je ook het getal oneindig niet vermenigvuldigen of delen.
Het getal oneindig wordt daar niet groter of kleiner van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
maar er zijn toch twee keer zoveel getallen als oneven getallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar als je als gevolg van die stelling dus 'oneindig' met twee wilt vermendigvuldigen dan is dat gewoon een onmogelijkheid. Je wilt iets doen dat niet kan. Zoals je niet de helft van niets kunt nemen, zo kun je ook niet zeggen wat twee maal oneindig is.
Oneindig kan wel een antwoord zijn op een tekenkundige vraag, maar oneindig is geen rekenkundig getal.
Oneindig is alleen de oplossing waar rekenkundige getallen te kort schieten.
Tweemaal of een half maal oneindig kan dan ook niet; het is het zelfde als een half maal nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op het moment dat er geen noemer meer is (bijv miljoen, miljard, triljoen enz...)voor een getal dat de uitkomst is, dan praat je over een oneindig getal.
net als de anderen die geantwoord hebben dit kun je dan niet delen of vermenigvuldigen omdat je niet meer weet wat er dan uitkomt. een oneindig getal dus!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, je kunt met oneindig alle wiskundige berekeningen doen die je wil, en de uitkomst blijft oneindig... Dus wat je er ook mee doet, halveren of verdubbelen of wat dan ook... De uitkomst blijft oneindig...