hoeveel combinaties zijn er mogelijk?

als je een lotto spelletje speelt met 20 getallen 1 tot en met 20 hoeveel combinaties zijn er dan mogelijk als je 3 getallen goed moet hebben en hoe reken je dit uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.4K

Antwoorden (5)

Hier is sprake van een combinatie. Ik kan het niet voor je uitrekenen want ik heb geen rekenmachine bij de hand. Maar hier is een link die je uitleg geeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Combinatie_(wiskunde)

Toegevoegd na 3 minuten:
Op je grafische rekenmachine: 20 nCr 3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is 20 npr 3 want de volgorde doet er toe... of ben ik verkeerd bezig?

Toegevoegd na 2 minuten:
20 npr 3 is 6840 mogelijkheden
20 ncr 3 is 1140 mogelijkheden

dus 1140 verschillende combinatiemogelijkheden
en sorry het is toch ncr ;D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de eerste bal die je trekt zijn er 20 mogelijkheden.
Bij de tweede bal nog maar 19
Bij de derde 18
In totaal 20*19*18 = 6840 mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet t nog delen door 6=3! want de volgorde doet er niet toe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat nergens dat het tweede getal anders moet zijn dan het eerste, dus die 19 klopt al niet. Laat staan die 18.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat staat er wel, want dat impliciet zo bij een lotto. Er valt nooit twee keer hetzelfde getal
de eerste keer doe je 1 keer 20 dat onthou je dan doe je 20 keer 20 dit tel je bij elkaar op en dan doe je 20 keer 20 keer 20 en dan heb je het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de hypergeometrische kansverdeling gebruiken. Ik vul je vraag een klein beetje in. Stel dat je 7 ballen trekt en er drie goed wilt hebben, dan reken je het als volgt uit. (Het aantal combinaties met succes* Het aantal combinaties met missers)/Het totaal aantal combinaties: (7 boven drie)*(13 boven 4)/(20 boven 7) = 35 * 715/77520 = 0.322. Als je geen zin hebt om te rekenen zijn er de java applets op internet.