Hoe kan ik makkelijk afronden per kwartier?

Voor mijn werk moet ik werkbriefjes invoeren en alles gaat tot een 100% en per kwartier. 15 minuten is 0,25, 30 minuten is dus 0,50 en 45 minuten is 0,75. Helaas ben ik erg slecht in rekenen en heb ik dus veel ruzie om dit goed te kunnen uitrekenen. Is er een handige tool (online) waarin ik begin en eind invul met automatische berekening of heeft iemand een handige tip hoe ik dit kan doen?

10 jaar geleden
in: Wiskunde
14.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helpt het wellicht om de komma weg te halen, en aan het eind terug te plaatsten. 6:15 (5 werkdagen) 625
____
3125 31,25 31 uur en een kwartier.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
probeer beter te worden in rekenen
tooltjes lossen dat probleem niet op

Antwoorden (1)

http://www.eclecticsite.be/calc/tijdnaardecimaal.htm

Je moet nog wel even zelf afronden naar de dichtstbijzijnde 0.25.

Als je erg veel van die tijden hebt die je moet omrekenen, zou ik het eerder in bv. excel doen, bijvoorbeeld op de volgende manier.

stel je wilt invoeren dat je ergens 3 uur en 30 minuten aan gewerkt hebt,
Ik zou dan bv. in cel A1 (maar je kunt overal beginnen) de uren neerzetten, en in cel B1 de minuten.

In kolom C1 zou ik dan de formule neerzetten =mround(A1+ B1/60, 0.25)

het A1+ B1/60 zet de uren/minuten om naar decimalen. Het mround (..., 0.25) commando rondt het af naar het dichtstbijzijnde 0.25 veelvoud.

Meerdere tijden kan je er gewoon recht onderzetten (in cellen a2 en b2 etc en dan de formule vanuit C1 'naar beneden doortrekken'.

De resultaten in de C kolom kan je dan gewoon kopieren (wel opletten dat je de waardes kopieert en niet de formules zelf, dat is een optie bij het kopieren).

(* als je een nederlandse excel hebt kan het zijn dat je in plaats van MROUND de functie AFRONDEN.N.VEELVOUD moet gebruiken, en 0,25 moet typen, dat is afhankelijk van je instellingen). )

Toegevoegd na 10 uur:
Ik probeerde dit even uit op mijn werkcomputer (heb thuis geen excel), en de precieze formule die ik moest gebruiken op die computer was:

=MROUND(A3+B3/60;0,25)

(Helaas kan het afhangen van je landsinstellingen of je 0.25 met een punt of een komma moet schrijven, en of je een komma of een ; moet zetten tussen de A3+B3/60 en de 0.25)
kierkegaard47
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook mijn dank voor dit antwoord. Volle plus.