Wat is het kleinste cijfer?

Veel mensen zeggen dat 0 het kleinste cijfer is maar 0 heeft geen waarde en dan kan het toch niet groter of kleiner zijn dan 1?

(Antwoord liefst met verwijzing naar bron)

4 jaar geleden
in: Wiskunde
12.1K
crispy
4 jaar geleden
Nul is wel degelijk een waarde, je uitgangspunt klopt niet. Als (bijvoorbeeld) van de waarde 1 er 1 wordt afgetrokken, blijft een waarde 0 over.
LeonardN
4 jaar geleden
Het is geen cijfer, en daarom geen antwoord op je vraag, maar ik denk dat je wellicht dit begrip voor ogen hebt: Infinitesimaal https://nl.wikipedia.org/wiki/Infinitesimaal In de wiskunde is een infinitesimaal een object dat min of meer fungeert als getal en dat in de ordening van de reële getallen kleiner is dan ieder positief reëel getal, maar toch groter is dan nul. Infinitesimalen zijn aanvankelijk bedacht voordat men een goed begrip van limieten had. Zij fungeren eigenlijk als grootheden met limiet 0, waarmee gerekend wordt als waren ze nog net niet gelijk aan 0. Hanteert men daarbij de juiste rekenregels, dan ontstaat toch goed toepasbare theorie.

Antwoorden (4)

Er zijn maar tien cijfers namelijk 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 (als je uitgaat van het tientallig stelstel).

0 (nul) is daarvan het kleinste cijfer.
4 jaar geleden
nul1
4 jaar geleden
Maar 0 heeft toch geen waarde en kan dan toch niet meer of minder zijn dan 1?
Antoni
4 jaar geleden
0 heeft wel een waarde.
Thecis
4 jaar geleden
Het getal 0 is een van de grootste wiskundige "uitvindingen" geweest. 0 heeft zeker een waarde! +
0 is het kleinste cijfer omdat het geen omvang heeft. 1 is het kleinste positieve cijfer en -1 het kleinste negatieve cijfer.
De waarde van een cijfer is niet relevant voor de definitie van een cijfer.

Numerologie is een taal die door mensen is ontwikkeld om te kunnen communiceren over aantallen. Uiteraard heeft de mens daar ook de logische regels bij bedacht.
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
-1 is geen cijfer, maar een getal
Thecis
4 jaar geleden
@gvrox heeft technisch gezien helemaal gelijk.
Om te bepalen welk getal het kleinst is, moet je weten waar deze getallen in de getallenrij staan. Hoe eerder ze in de rij staan, hoe "kleiner" ze zijn. Het getal nul staat als eerste in de rij van de positieve getallen en is dus het kleinste. Het getal 0 staat ook als eerste in de rij van negatieve getallen en is dus weer het kleinste. het gaat dus niet om het begrip waarde, maar alleen om de aanduiding van het getal (of, als het eencijferig is: het cijfer).

Numerologie heeft niets te maken met deze vraag. Numerologie is een vorm van waarzeggerij die zich bezighoudt met enerzijds esoterische, symbolische aspecten van getallen, en anderzijds met bredere interpretaties van getallensymboliek. Vertaald betekent numerologie 'kennis der getallen', wat niet verward dient te worden met getaltheorie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Het getal 0 staat ook als eerste in de rij van negatieve getallen en is dus weer het kleinste." Van alle negatieve getallen, is 0 (als je het bij de negatieve getallen rekent) het grootste hoor, niet het kleinste...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@TomD
Je moet eens gaan rekenen met positieve en negatieve getallen.
0 x 0 = 0
- 10 x - 10 = + 100
- 10 x 10 = - 100
Nul is dus echt het kleinste getal
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik reken al lang met positieve en negatieve getallen. Je eigen suggestie van een getallenas is nochtans een goed idee, maar daarop staat -10 links van -5 en -5 links van -2. Nog wat verder naar rechts, dus groter, vind je 0. Negatieve getallen zijn kleiner dan 0, positieve getallen zijn groter dan 0. Of heb jij liever -500 euro op je rekening dan 0 euro?
Eigenlijk zijn het niet cijfers, maar wel getallen die we met elkaar kunnen vergelijken. In ons Arabisch schrift en in ons tiendelig talstelsel, gebruiken we de tien cijfers 0 t.e.m. 9 als symbolen om onder andere getallen weer te geven. Om een getal weer te geven hebben we meestal meerdere cijfers nodig (denk maar aan bv. '10' voor tien), maar sommige getallen kunnen we met één cijfer schrijven: strikt genomen is er dus wel een verschil tussen het cijfer '3' en het getal drie. Je kan het vergelijken met letters en woorden: woorden zijn opgebouwd uit letters (symbolen), in ons geval de 26 letters van ons alfabet.

Die inleiding een beetje terzijde want je bedoelt waarschijnlijk gewoon de getallen 0, 1, 2, ... , 9. Als je de 0 erbij neemt, dan is in elk geval 0 kleiner dan 1.Het is niet omdat nul in ons dagdagelijks gebruik overeenkomt met 'geen' of 'afwezigheid van' (bijvoorbeeld 0 appels), dat het geen getalwaarde heeft. Je hebt bijvoorbeeld liever 10 euro op de bankrekening dan 0 euro, en nog liever 0 euro dan -5 euro. Het getal 10 is immers groter dan 0 dat op zijn beurt weer groter is dan -5. Van de (natuurlijke) getallen 0, 1, ... tot en met 9 is 0 het kleinst en 9 het grootst.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien wil de down-voter ook even aangeven wat het probleem met dit antwoord is?