Waarvoor staat de notatie: A (een matrix) met subscripts: *ij?

http://img12.imageshack.us/img12/5313/naamloosmd.png
Zo ziet het eruit. En de ster zou moeten staan voor het sterde element, en soms de hele kolom? Nuja ik begrijp de ganse notatie niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
i en j zijn in ieder geval rijen en kolommen, dus welke cel in de matrix. De rest heb ik even geen zin om uit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze plaatjes zijn eender als je ziet dat
*—> i
i_j—> k
n—> p toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je zo zeker dat jehet niet over gewone matrixmultiplicatie hebt???

Het beste antwoord

Hier staat volgensmij hoe je matrix A * B doet ?

Toegevoegd na 8 uur:
Sorry. Ik dacht dat je bedoelde waar het op neer kwam. Ik zal zo even m'n antwoord bijwerken.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik denk dat mijn plaatje een stuk makkelijker is. Zoals al eerder gezegd, i is de rij en j is de kolom. Het geeft dus de zogenoemde positie in de matrix zelf aan.

Een m×p matrix A met een p×n matrix B is een m×n matrix. De productmatrix is dus zo gedefinieerd.

Hiermee definiëren we PER CEL i,j de inhoud. Let goed op dat dat er eigenlijk staat. Deze formule geeft aan de linkerkant de cel (i,j) en aan de rechter kant de waarde van de cel die men kan vinden uit de waarde van de originele matrices. (Te weten een optelling van scalaire producten).

Zo duidelijk?

Toegevoegd na 8 uur:
Als het niet duidelijk is, moet je even specifiek aangeven welk deel je wilt hebben verklaard. Ik neem aan dat je de formule wilt toepassen? Of alleen begrijpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik, maar het gaat hem om die ster en die subindices
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactie op de uitbreiding:
Nee, dat is de gewone matrixvermenigvuldiging. Die ben ik ook gewoon, als je kijkt naar de link met m'n afbeelding zie je daar een ster staan. Ik dacht dat een ster voor een willekeurige rij stond? Maar van die A ster i, met j een subindex van i, daar begrijp ik de betekenis niet van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze plaatjes zijn eender als je ziet dat
* --> i
i_j --> k
n --> p toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb je een zeer goed punt :D Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt!!