Hoe zit dat nou precies met delen door de omgekeerde of zoiets? Zie extra uitleg!

Hoe komt het, zoals in de afbeelding aangegeven, dat je 0,8059 uiteindelijk deelt door 0,4-0,26?

Toegevoegd na 10 minuten:
Dank je wel Luigi, ik kies later je antwoord als Beste Antwoord. Normaal ben ik degene die overal die driehoek in ziet, maar om de een of andere reden zag ik dat hier niet in...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Antwoorden (5)

Misschien heb je bij natuurkunde met de driehoekjes gewerkt:
stel je het de relatie A=B/C.
In dat geval staat B boven de deelstreep, die komt dan bovenin de driehoek te staan.
B
A * C

als je nu een van de dingen moet uitrekenen dek je met je hand dat getal af en kijkt wat je overhoudt, dat is de som die je moet maken.

dus in dit geval geldt: A=B/C en B=A*C en C=A/B

Jouw vraag is eigenlijk hetzelfde: in dit geval staat 0,8059 bovenin de driehoek, 0,4-0,26 staat links- of rechtsonder en wortel n staat op de laatste plek.

Toegevoegd na 1 minuut:
normaal staat er een mooi driehoekje omheen getekend met de deelstreep in het midden, maar dat duurde me te lang. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan proberen de getallen 2, 3 en 6 in te beelden, zie voorbeeld:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat kruislings vermenigvuldigen.
Plaats een deelstreep onder 0,4-0,26 en zet onder de deelstreep een 1.
Nu ga je kruislings vermenigvuldigen. Je krijgt dan:
(0,4-0,26)xwortel N = 1x0,8059
Wortel N = 0,8059:(0,4-0,26)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent eigenlijk de gelijkheid aan het herschrijven.
Daarbij gelden wat simpele regeltjes

Bij een gelijkheid mag je onder andere de linker en de rechterkant met hetzelfde getal vermenigvuldigen (of delen door een getal ongelijk aan nul), zonder dat dat aan de uitkomst iets veranderd.

Iets gedeeld door zichzelf is gelijk aan één

0,4 –0,26 = 0,8059 / √n
vermenigvuldig je links en rechts met √n
(0,4 –0,26)* √n = (0,8059 / √n) * √n

vereenvoudigen geeft:
(0,4 –0,26)* √n = 0,8059

links en rechts delen door (0,4 –0,26)
(0,4 –0,26)* √n / (0,4 –0,26) = 0,8059 /(0,4 –0,26)

vereenvoudigen geeft:
√n = 0,8059 / (0,4 –0,26)

Dit lijkt misschien omslachtig, maar dit is wat je eigenlijk aan het doen bent.
als je A =B/C omschrijft naar C = B/A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat men heeft gedaan is eerst beide kanten van de = teken delen door (0,4 - 0,26), daarna beide kanten vermenigvuldigd met wortel N. Daarna is het een kwestie van teller en noemeronderdelen tegen elkaar wegstrepen. Dat is alles.