Hoe moet ik deze inch afmetingen aflezen?

Bij een product staat 2-5/8" W x 5-3/8" L.
Nu heb ik een online inch naar cm convertor maar ik snap het volgende niet:
Hoe moet ik het streepje tussen de 2 en de 5, en de schuine streep 8 nu aflezen? Ik begrijp niet wat dit betekend?
Wat moet ik bij het omreken nu van getallen invullen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
5.6K
Cryofiel
9 jaar geleden
Gewoon... twee inch plus vijf achtste inch,
en vijf inch plus drie achtste inch.

Antwoorden (2)

Kennelijk heb je een onhandige site gebruikt.
bijvoorbeeld bij:
http://eslus.com/Gizmos/inchcm.html
moet je voor 2-5/8 invoeren 2.625 (de decimale waarde)
Bij:
http://www.metric-conversions.org/length/inches-to-centimeters.htm
kun je 2 5/8 invoeren (met een spatie dus)
Reddie
9 jaar geleden
Je moet het deel achter het streepje inderdaad lezen als een breuk en deze omzetten in een decimaal. Met de onderstaande (nederlandstalige) site kun je eenvoudig inch omrekenen naar centimeter, waarbij je de ook de notatie 2-5/8 in kunt vullen. Deze site rekent dat automatisch om naar centimeter.