Kan iemand mij uitleg geven over de Sinus Cosinus en Tangens, en de -1 Cosinus Sinus en Tangens? en het je hoeken met berekend e.d

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat veel op uitgelegd: Bronnen:
- http://mediatheek.thinkquest.nl/~kld039/theorie.php?cat=theorie&pg=algemeen

Het beste antwoord

Je gebruikt Cos, Sin en Tang om een zijde uit te rekenen
Je gebruikt Cos-1, Sin-1, Tang-1 als je een hoek berekent

Je moet SOS CAS TOA onthouden

Sos = Sin -> overstaande: schuine
Cas= Cos -> aanliggende: schuine
Toa= tang -> overstaande: aanliggende

Je gaat in een hoek staan (geen 90 graden)
en je kijkt wat dan de overstaande en de aanliggende is

De schuine zijde is altijd de langste zijde.

Als een hoek weet en maar 1 lengte

dan moet je het 2= 6:3 regeltje toepassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor het gebruik van de Sinus, Cosinus, Tangens en de -1 of inv(=inverse)-sinus, inv-cosinus en inv-tangens, moet je eerst kijken wat er van de rechthoekige 3hoek gegeven is.
Als de lengtes van 2 zijden bekend zijn dan vragen ze je meestal om de hoek te berekenen, en dat doe je met de -1, inverse of ook wel omgekeerde Sin, Cos of Tang. Want uit de verhouding tussen de zijdelengtes kun je namelijk de graden van de hoek afleiden. Door de ene zijde delen door de andere krijg je een getal. Meestal is dat een breuk. Je moet dus weten om welke zijden het gaat. Bijvoorbeeld: als de overstaande (van de te berekenen hoek) en de schuine zijde gegeven zijn dan gebruik je de inv-sinus, want de sinus = overstaande gedeeld door de schuine(SOS). Is de aanliggende rechthoekzijde en de schuine gegeven dan deel je de aanliggende door de schuine(CAS) en uit die breuk of decimaal neem je de inv-cosinus. Bij gegeven 2 rechthoekzijden kies je voor de inv-tangens, want de tangens is TOA of wel overstaande (rechthoek)zijde) gedeeld door aanliggende (rechthoekzijde).
Is een hoek (in graden) gegeven, dan gebruik je de "normale" sinus, cosinus of tangens, afhankelijk van welke zijde bekend is. Je hoeft dan alleen maar de bekende zijde te delen door het getal dat uit je rekenmachine is gerold.