Ik heb een poll waarbij de stemmen 71.43 tegen 28.57 procent zijn, hoeveel stemmen zijn er dan minimaal geweest en hoe reken je dat uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Het minimale aantal stemmen is 7:

5/7 * 100% = 71.42857142857142857 ... afgerond 71.43%
2/7 * 100% = 28.571428571428 ... afgerond 28.57%

Ik heb snel een programma geschreven om dit te testen maar had niet verwacht dat het minimale aantal zo laag was :) Dat kun je door zelf te proberen al vinden.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou graag je programma willen zien.
Uitstekend antwoord!!!
Dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow mooi uitgerekent.

Andere antwoorden (1)

Dat kun je niet berekenen zolang je niet weet of jouw pollprogramma afrondt en zoja hoe.

Stel dat het programma NIET afrondt dan moet je de percentages gewoon vermenigvuldigen met 100. Er zijn dan dus 7143 + 2857 geweest. Samen dus 10.000.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er 5000 stemmers zijn geweest zouden er 3571,5 stemmen uitgebracht zijn bij de meerderheid. Dat zou dus niet kloppen maar dat kan wel als het programma afrondt op twee cijfers na de komma in het percentage.

Dus nogmaals: als we niet weten hoe het programma de afronding doet kun je dit nooit berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees de vraag prima, zolang ik niet weet hoe jouw pollprogramma afrondt kun je geen antwoord geven. Als het programma nooit afrondt is het dus 10000. Iets anders kan het niet zijn in het geval van niet afronden. Als het 1000 was geweest en het programma rondt niet af zouden er 714,3 stemmers bij de meerderheid zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder: wat is er mis met 10000?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: gewoon het percentage vermenigvuldigen met 100.
gvrox
11 jaar geleden
"gewoon het percentage vermenigvuldigen met 100" is in dit geval toevallig juist, omdat de GGD van 10000, 7143 en 2857 op 1 uitkomt, en er dus niet gedeeld kan worden. Als het 71.45% en 28.55% was geweest, dan was het minimaal aantal stemmen 2000 (1429 vs 571 stemmen).
gvrox
11 jaar geleden
En dat is dan in geval er niet afgerond was (maar het is geen theoretisch geval maar een echte poll waarbij wel afgerond wordt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gvrox daarom heb ik AL die tijd gezegd dat je hier geen antwoord op kunt geven zolang je niet weet HOE de poll afrondt. Je hebt een mooi programma geschreven maar ook jij weet niet hoe het programma van antonios kan afronden toch?