Ik kreeg op school de vraag wat de wortel is van 4x4. Hoe reken je dit uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Antwoorden (3)

De wortel van 4 x 4
4 x 4 = 16
De wortel van 16 = 4

Met wortels berekenen vragen ze eigenlijk of je het getal door 2 dezelfde getallen kan delen.

bijv: de wortel van 4 = 2 (2 x 2)
9 = 3 (3 x 3)
25 = 5 (5 x 5)
36 = 6 (6 x 6)

Ik hoop dat je het een beetje begrijp wat wortel trekken nu betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wortel uit een getal is altijd een ander getal dat met zichzelf vermenigvuldigt dat eerste getal is.

Dus √B = A als A x A = B

Dus √(A x A) = A

Toegevoegd na 25 seconden:
Dus √(4 x 4) = 4

Toegevoegd na 9 uur:
TomD merkt terecht op dat √(A x A) = A niet opgaat voor negatieve getallen, dan moet het natuurlijk √(A x A) = |A| worden. (|A| is de absolute waarde van A, dat wil zeggen dat als A negatief is |A| positief wordt. Om het ingewikkelder te maken)

Ik had het zo eenvoudig mogelijk gehouden. Daarom heb ik het ook niet over de wortel uit negatieve getallen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dus √(A x A) = A" Dat klopt niet, neem maar eens A = -2 bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Daarom heb ik het ook niet over de wortel uit negatieve getallen." Ter aanvulling: het gaat niet over de wortel uit negatieve getallen, dat bestaat sowieso niet. In √(A x A) met A = -2 neem je ook geen vierkantswortel uit een negatief getal, want A x A is sowieso positief. Het gevaar zet echter in het onthouden van 'wortel valt weg tegen kwadraat', want dat is niet zo - namelijk wanneer het grondtal van dat kwadraat negatief is. Ter aanvulling...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee tweedemachtswortels uit 4 zijn de oplossingen van x² = 4, dat zijn x = 2 en x = -2. Maar 'de vierkantswortel uit 4', met notatie √4, is (per definitie) enkel 2 (in het algemeen: de positieve wortel).
rose
12 jaar geleden
Vandaar bij de beroemde "wortelformule" ook 'plus of min de wortel uit...'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad!
Als je een getal met hetzelfde getal vermenigvuldigd wordt het een kwadraat (4x4=16), de wortel van een kwadraat is het getal dat je keer hetzelfde getal moet vermenigvuldigen om dat kwadraat te krijgen (het kwadraat van 4 is 16, de wortel van 16 is 4 want 4x4=16). De eerste wortels moet je leren, de rest kan gewoon met rekenmachine gedaan worden. In het geval van een wortel in het kwadraat (4x4(=16):4=4) blijft het getal hetzelfde.