Z-scores omzetten in kansen

Ik heb in een Excelblad een aantal gegevens genoteerd. Nu heb ik van die gegevens het gemiddelde en de standaarddeviatie gevonden, waardoor ik een Z-score kan uitrekenen voor een bepaalde kans (overschrijding van een waarde bijv.). Maar die Z-score zegt zo weinig, en daardoor wil ik die score graag automatisch door Excel om laten zetten in een kans. Is dat mogelijk, en zo ja, hoe? Evt. zou het ook handmatig berekend kunnen worden, maar ook die berekening ken ik niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Het beste antwoord

In excel kan je met de functie STAND.NORM.VERD(z)
een z-score omzetten in de cumulatieve standaard normale verdeling.

bijvoorbeeld z=2; dan is de cdf ongeveer 0,84
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Z scores worden in vaste tabellen vertaald naar linker of rechter overschrijdingskansen. Deze zijn dus vooropgesteld, bij mij staan ze achterin een statistiek boek, maar wellicht zijn ze ook te vinden via Google of Wolfram Alpha (wetenschappelijke zoekmachine)