Bestaat er een totaal perfecte cirkel?

Dus, hoe ver je ook inzoomt, dat je alleen maar rond ziet?

Toegevoegd na 2 minuten:
En zo niet, waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, een vicieuze cirkel.

Het beste antwoord

De definitie van een cirkel is:
Een cirkel is de verzameling van alle punten die even ver liggen van een gegeven punt (het middelpunt).

Zo'n perfecte cirkel kan wel benaderd worden maar niet voor 100%.
Alleen de menselijke geest kan zich zo'n cirkel voorstellen, vandaar ook de definitie die aan die geest is ontsproten.

Hij bestaat dus wel in die zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee die bestaat niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
na mijn mening zitten er altijd haken aan, klinkt heel dom misschien wat ik nu zeg, maar een cirkel heeft dus na mijn mening hoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar ver genoeg inzoomt, bestaat er sowieso helemaal niks. Je kunt altijd weer verder inzoomen, en zal nooit een vast deeltje (laat staan een stabiele vorm) kunnen aanwijzen (op voorwaarde dus dat je steeds verder inzoomt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ver genoeg inzoomt kom je bij atomen uit en die zijn al niet volkomen strak.
Verder hoef je niet te gaan, want dan is je perfecte vorm al een illusie geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie wel, maar in praktijk niet. Op een computer zal je zowiezo ooit op pixels stoten (ook bij vector-based)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt misschien raar, maar een cirkel kan alleen perfect zijn, als de straal oneindig groot is, wat neerkomt op een rechte lijn tot in het oneindige. aangezien het heelal eindig is, is een perfecte cirkel niet mogelijk. als je een perfecte cirkel wil creëren die niet oneindig groot is, wordt je, zoals bovenstaande antwoorden onderbouwen, belemmerd door de kleinste bouwstenen van het heelal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ronding van een perfekte cirkel neemt af naarmate je verder inzoomt en gaat uiteindelijk over in een rechte.
Je definitie van een perfecte cirkel gaat mank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb altijd begrepen dat een pure cirkel niet op aarde voor kan komen vanwege de zwaartekracht, die het hoogste punt naar beneden trekt.?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat deel van de ruimte dat op een gegeven moment precies dezelfde afstand tot het middelpunt van de zon heeft als het middelpunt van de aarde vormt een perfecte bol, waarvan elke doorsnede die het middelpunt van de zon snijdt een perfect cirkel is.

Die bestaat dus in ons universum.