Hoe bereken je de omtrek van een cirkel, waarvan je de diameter weet, als het getal Pi oneindig is?

De omtrek van een cirkel wordt gemeten door de diameter x pi te doen. (dit is toch de manier?) maar pi is een oneindig getal. Dit houdt dan toch in dat je op deze manier nooit exact de omtrek kunt berekenen? Hoe dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

tuurlijk heb je gelijk.
Maar waarom zou je de exacte omtrek tot in het oneindige willen weten?
Je beslist eerst hoe precies je het wilt hebben, op 1 decimaal nauwkeurig, of 2.. of 10... of een miljoen.. en daarna ga je rekenen. En op DIE nauwkeurigheid kan je het goede antwoord geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
trouwens...
als je echt 100% correct wilt zijn, nou, dan schrijf je die omtrek toch niet helemaal uit? Dan laat je gewoon het symbool PI staan! Dus b.v.: de omtrek is 4 pi.
Net zoals b.v. 2/3. Dat kan je ook nooit exact uitschrijven, dus als je dat 100% correct wilt opschrijven moet je dat dus NIET uitschrijven, maar gewoon die breuk laten staan! dus 2/3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zal altijd een benadering zijn en nooit exact. Je antwoord zal "officieel" dan ook niet goed zijn. Hou het op een afrondingsverschil. Ze zijn nu tot 5 biljoen getallen achter de komma gekomen en verwachten in juni tot 10 biljoen te komen (als je toch niets te doen hebt!)