Wat is de (bestaande) tijd die hoort bij de precies symmetrische wijzerstand van (ongeveer) 10 over 10?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Dat kan je zelf uitrekenen.
De hoek van de 12 naar de grote wijzer is (360/60)*minuten graden
De hoek van de kleine wijzer naar de 12 is 60-(minuten/60)*(350/12) graden
Die hoeken moeten gelijk zijn

(360/60)*m = 60-(m/60)*(360/12)
6*m = 60-0,5m
6,5m =60
m = 60/6,5 = 9 hele minuten en 3/13 deel van een minuut
en dat is ongeveer 9 minuten en 14 seconden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Sorry, ik snap het niet.
Het horloge staat op de industriestandaard van 10:09:36 . Gevraagd wordt om de bestaande tijd. Die is volgens jou dus 9 minuten en 14 seconden. Dat is toch geen tijd?
SimonV
9 jaar geleden
Als de berekening klopt, zit de industriestandaard er 23 seconden naast.
http://chamblee54.wordpress.com/2009/07/06/why-the-time-is-always-100936/
SimonV
9 jaar geleden
Maar deze tijd lijkt niet berekend te zijn, maar gebaseerd op het tijdstip dat er een atoombom op Japan viel.
"At this particular time (10:09:36) US deployed the atom bomb on Japan. "
SimonV
9 jaar geleden
Sorry voor de storing. Plus dus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien hebben ze ook rekening gehouden met de positie van de sekondewijzer, toen ze die 10:09:36 "standaard" hebben bedacht. Als de sekondewijzer op 14 sec zou staan, zou het volgens hen er minder mooi kunnen uitzien.
Dat ze zich inderdaad zo slaafs eraan houden, vind ik maar belachelijk.
Hier even nog het plaatje erbij.
Wij rekenen in minuten
y=10min-x
x=5/60 (de kleine wijzer gaat 5min terwijl de grote 60min gaat)
Los dat op en er komt uit: y=9,231min=9min:13.8sec

Toegevoegd na 9 minuten:
y=10min-x
x=y*5/60