hoe kun je een cirkel die om een vierkant heen ligt, de straal van de cirkel uitrekenen? een zijde van het vierkant is 4.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
18.6K

Antwoorden (4)

De stelling van Pythagoras kan hier uitkomst bieden...

Toegevoegd na 2 minuten:
'C' is hierbij de diameter van jouw circel. De straal zal de helft daarvan zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diogonaal van het vierkant is 4 x 4 + 4 x 4 daar de wortel uit is gelijk aan de diameter van de cirkel dus straal is een halve x een wortel 32
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exact. Met de stelling van Pythagoras kan je de afstand berekenen tussen de uiterste hoeken van het vierkant. Dat is de diameter. Als je de straal wil weten deel je de diameter door 2...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je in het plaatje kan zien is de straal van de cirkel
precis de helft van de lengte van de diagonaal van
het vierkant.

En die lengte kan je berekenen met de stelling van
Pythagoras; waarbij de korte zijdes de zijkanten van het vierkant zijn.

Dus:
Straal = wortel(4^2+4^2)/2 = 2 wortel(2)