Wie kan mij helpen met deze wiskundevraag?

ik heb morgen een pw maar ik snap niet hoe je deze vraag moet beantwoorden:
Het punt b(8,-32) ligt op de grafiek van y=ax2. Onderzoek welk getal a is.

2= kwadraat..
ik kom er maar niet uit -.-

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat die ene stelling van pythagoras ofzoiets? O, kom ik ook maar niet uit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet dat ik weet...

Het beste antwoord

Oke, mijn wiskunde is roestig, maar ik kom tot dit:
punt b ligt op de X as op 8 en op de Y as op -32. Dus x = 8 en Y = -32.

-32 = a * 8 2(kwadraat)
-32 = a * 64
a= -32/64 = -1/2 (-0,5)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beste Nina,
Hopelijk ben je nog op en lees je dit antwoord nog.
y=ax2 is een vergelijking. Een vergelijking geeft de relatie die bestaat tussen de x en de y die in de vergelijking staan.
Stel dat a, de waarde 2 heeft, dan kun je voor x er bijvoorbeeld de waarde 2 in stoppen en dan rolt er de bijbehorende waarde voor y uit, namelijk 18.
Zo kun je er allerlei waarden voor x in stoppen en daar komen dan allemaal bijbehorende y waarden uit. Een bepaalde x waarde en de daaruit berekende y waarden zijn punten in een grafiek die je kunt tekenen als zo'n serie punten hebt berekend.
Nu hebben ze het in deze opgave over het punt 8,-32.
Dat wil dus zeggen dat als je voor x de waarde 8 in de vergelijking stopt er voor y de waarde -32 uit moet komen.
Dat kun je ook zo opschrijven: -32=a maal 8 in het kwardraat, of wel -32=a maal 64.
Dit betekent dat a -0,5 moet zijn.
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.
Groet,
Eugène