Waarom heten rekentafeltjes "tafeltjes" ? het heeft toch niks met tafels te maken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
9.2K

Antwoorden (2)

Tafel is een ander (oud) woord voor tablet of lijst. Het zijn dus eigenlijk rekenlijsten. Dus je hebt gelijk, met de salontafel heeft het niets te maken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve dan in de klas van mijn dochter, daar hebben ze een tafel-tafel staan, met een tafel-tafelkleed en een heleboel tafel-spelmaterialen op de tafel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord
anneliez
12 jaar geleden
graag gedaan ;)
een synoniem voor tafel is tabel. Het is dus eigenlijk 'rekentabellen'.
tafel is afgeleid van het woord table, wat plank betekent.
het woord tabel zit daar ook in. Tabellen of tafels zijn dus denkbeeldige planken op papier waarop wat staat.
Bronnen: