Hoe is de eerste rechte lijn ontstaan?

Kijk eens om je heen: je ziet een tafel, ruiten, noem maar op, allemaal kaarsrecht. Maar het komt uit een mal of een variant daarop die ook kaarsrecht moet zijn geweest. Stel jezelf voor in de prehistorie: hoe kom je in vredesnaam aan een kaarsrechte lijn, plank of oppervlak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K

Het beste antwoord

Loodje aan een touwtje, denk ik zo. Zwaarte kracht kan goed helpen.

Toegevoegd op 24-05-2009 23:33:20
Als het touwtje en het loodje maar stevig genoeg is kun je er een plank achter vasthouden en een lijn trekken met een potlood langs het touwtje. Vervolgens kun je daarop voortborduren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay, maar hoe komt die rechte plank er dan?

Andere antwoorden (8)

touwtje spannen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vermoeden is de aloude methode van het spannen van een touwtje en hier vervolgens en een vorm van verf op doen. Als je het touwtje wat omhoog houd en weer op het desbetreffende object los laat dan krijg je een rechte lijn. Deze methode word door sommige stammen in de rimboe nog steeds gebruikt. Bijvoorbeeld voor het maken van blaaspijpjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een slaglijn wordt dat genoemd; een touw en stuk krijt is alles wat je nodig hebt.
Een rechte lijn is een directe verbinding tussen twee punten. In de natuur komen weinig rechte lijnen voor. Kijk maar naar de grilligheid van bomen, rotsen en dergelijke. Rechte lijnen zijn er nauwelijks. En toch zijn ze er wel.

Zonnestralen vormen rechte lijnen. De oppervlakte van de waterspiegel ook. En wat te denken van de horizon boven zee. Natuurlijk zijn deze laatste twee geen echt rechte lijnen omdat de aarde rond is. Toch namen mensen dat als een rechte lijn aan. In prehystorische 'schilderkunst' zijn dan ook wel degelijk rechte lijnen terug te vinden - bijvoorbeeld in de perspectief van de kunstwerken.

Zo... en dit is wel genoeg 'rechtlijnig denken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het postulaat van de eerste rechte lijn is van Euclides.(300 BC) Dus door nadenken en observatie van natuurfenomenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je krassteen constant je stuk hout bewerken. Je kan hem tegen de horizon houden (op het strand) om je rechte lijn te sturen.

Ook Bamboe groeit behoorlijk recht, dus dat kan je ook als richtmiddel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ogen, je kijkt rechtuit en niet met een bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de jacobsladders in de lucht... Dat zijn die stralen die gevormd worden door de zon als die net langs een wolk strijkt...
Dat zijn de eerste rechte lijnen die de mens in de natuur kon vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echt heel simpel: een waterpas
en voordat glas bekend werd zal er wast gebruik zijn gemaakt van de zwaartekracht. Tegenwoordig wordt z'n touw met wat metaal eraan niet gebruikt omdat dit niet nauwkurig is bij grote gebouwen door de bolling van de aarde