Wie kan mij helpen met m'n Wiskunde??

Ik begrijp niet wat l x 2l te maken heeft met die vergelijking ernaast. En bij de tweede stukje (daar onder) snap ik niet hoe ze bij het antwoord daaronder komen. (zie afbeelding)

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat om het gele blokje. De vergelijkingen aan rechts

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Je moet dat lezen als x2 (en x3 bij de tweede vergelijking). Die vertikale strepen links en rechts van de x2 en de x3 staan er alleen "voor de sier".

Waarom doe je de bovenste vergelijking x2 en de onderste x3? Dat staat bij het tweede driehoekje aan de linkerkant.

Dus eerst schrijf je beide vergelijkingen onder elkaar:

      2x -- 3y = 8
      6x -- 2y = 9

Dan zie je dat je de y's gelijk kunt maken door de bovenste met 2 te vermenigvuldigen en de onderste met 3. Zo kom je op

      4x -- 6y = 16
     18x -- 6y = 27

Als je ze nu van elkaar aftrekt, krijg je de vergelijking die ook in het boek staat:

      --11x == --11

Dus x = 1.

Dat vul je in in één van de vergelijkingen, en dan kun je y berekenen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4x — 6y = 16
18x — 6y = 27 levert toch na aftrekken -14x=-11?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ja!
Cryofiel
13 jaar geleden
Oeps, ja, overtypefoutje gemaakt, en vervolgens zonder te kijken verder gerekend met de verkeerd overgetypte formule. Sorry... Dus inderdaad, nadat je de bovenste met 2 vermenigvuldigt en de onderste met 3, krijg je       4x -- 6y = 16
     15x -- 6y = 27 De x-en van elkaar aftrekken:       4x -- 15x  -->  --11x De y-en van elkaar aftrekken:       --6y -- --6y  -->  0 Vandaar dus       --11x = --11