Wat is het wetenschappelijke bewijs voor 1+1=2 ?

We waren op school met wiskunde bezig met bewijzen, dus ik dacht op weg naar huis..

Ik weet dat het klopt, maar ik wil de beredenering erachter weten, en hoe je zo'n feit kunt bewijzen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
15.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen bewijs voor. Dat is gewoon de benaming voor dat aantal. Als je het aantal '1' hebt en datzelfde aantal '1' nog eens neemt kom je op aantal '2' uit. Dat is een regel die vastgesteld is. Je zou ook de aantallen andere benamingen kunnen geven, bijv 'geel' en 'blauw' resp. Dan is het 'geel' + 'geel' is 'blauw'. Hoe je de aantallen noemt is arbitrair.
Het zijn vastgestelde regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar Absentia, hoe bewijs je dan dat twee van iets het dubbele van iets is? Oh, heel vaag, ik kan het niet beter uitleggen -.-'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een aanname!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, ik dacht dat 1+1 = 10. Of denk ik dan te binair? LOL ;-)

Het beste antwoord

Je kan dat inderdaad bewijzen, maar het bewijs lijkt misschien een beetje flauw. Wanneer je dergelijke dingen wil bewijzen die zo 'eenvoudig' lijken, graaf je meestal erg diep naar het begin van de theorie. In dit geval gaat dat over de manier waarop natuurlijke getallen opgebouwd kunnen worden en hoe we er een optelling op definiëren.

De natuurlijke getallen kunnen geconstrueerd aan de hand van een handvol axioma's, namelijk de axioma's van Peano. Dat zijn vijf 'regels' waaraan de natuurlijke getallen moeten voldoen. Zo is 0 of 1 het eerste natuurlijke getal (beide keuzes zijn mogelijk) en heeft elk natuurlijk getal een 'opvolger'; er bestaat dus steeds een 'volgend natuurlijk getal'.

De opvolger van 1 noteren we 2, dit is gewoon een keuze van notatie; we hadden er ook een ander symbool voor kunnen kiezen! Het feit dat 1+1 gelijk is aan 2 volgt dan door een aantal van die axioma's toe te passen. Als Engels geen probleem is, vind je via de eerste link een bewijs op basis van deze axioma's.

Samengevat: dat 1+1 gelijk is aan 2 is dus enerzijds zo omdat we 2 gebruiken als notatie voor de 'opvolger van 1', maar dan nog moet (en kan) men bewijzen dat de som '1+1' precies gelijk is aan die 'opvolger van 1', dus 2. Dat bewijs vind je op de pagina waarvan ik de link gaf.

Interessant detail: in het begin van de 20e eeuw hebben de wiskundigen Russell en Whitehead een poging gedaan om de wiskunde helemaal van 0 op te bouwen in hun 'Principia Mathematica': volledig gebaseerd op een aantal axioma's en de regels van de logica. In de eerste editie van Volume 1 van dat boek komen ze op pagina 379 (!) tot een bewijs van 1+1 = 2; afbeelding in bijlage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat gaaf:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus: je hebt axioma's, die je niet kunt bewijzen, maar altijd altijd zo zijn, en daarmee kun je de eerste bassis dingen als 1+1 bewijzen, en daarmee kun je dan alle rekenregels bewijzen? Cool..
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt: een wiskundige theorie bouw je op door stellingen te bewijzen en reeds bewezen stellingen kun je gebruiken om nieuwe stellingen te bewijzen. Maar je moet natuurlijk wel van 'iets' kunnen vertrekken en dat zijn zogenaamde axioma's; 'stellingen' die je niet bewijst, maar voor 'waar' aanneemt; bijvoorbeeld die van Peano voor de natuurlijke getallen, waarmee je dan '1+1=2' kunt bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, ik snap :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de uitleg!

Andere antwoorden (4)

Daar valt niets wetenschappelijk aan te bewijzen want het is een onomstootbaar feit. Alleen om een hypothese of een theorie te bevestigen kan je wetenschappelijk bewijs gaan zoeken.
12 jaar geleden
Misschien een goed voorbeeld: Als je één steen heb en daar nog één steen bij legt heb je twee stenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei dus..
ik weet dat het klopt, maar ik wil de beredenring erachter weten -.-'
Daar is geen bewijs voor. Het is gewoon afgesproken dat 1 + 1, 2 is. Dat 2 twee keer de waarde van 1 heeft en 3 drie keer de waarde van 1 etc.
Gewoon zo afgesproken dus. Net zoals we hebben afgesproken dat een stoel een 'stoel' heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus, 1+1=2 is een vast staand rekenregel? Maar voor elke rekenregel is een goed bewijs te geven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een stelling. Net zoals je kunt zeggen dat een stoel een 'stoel' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 'stelling' is iets in de wiskunde dat je net wél kan bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja verkeerde woordkeuze dus, sorry.
In principe kun je dit wel bewijzen dus eigenlijk is het een stelling. Dan heb je nog axioma's en die kun je niet bewijzen. Om te bewijzen dat 1+1=2 ga je zo ver terug en wordt het zo ingewikkeld dat ik nu maar even zeg dat het een regeltje is. En zo wordt het over het algemeen ook gezien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, je moet inderdaad erg ver terug: tot vlak voor de axioma's. Het is dus wel degelijk te bewijzen (zie mijn antwoord) en het steunt rechtstreeks op de axioma's. Het gaat dus 'erg diep', maar het is niet noodzakelijk zelf een axioma: je kan het bewijzen uit andere, onderliggende axioma's (namelijk die van Peano, in dit geval).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje verwarrend: ik bedoel natuurlijk 'tot vlak NA de axioma's' ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I know. Het is iig geen axioma en idd dus te bewijzen ;)
Maak het visueel, duidelijker kan niet!