Waarom is zes gedeeld door de wortel van 3 gelijk aan twee keer de wortel van drie ?

Ik ben momenteel bezig met wiskunde B voor 4 vwo en stuit op het volgende probleem. Het gaat om het berekenen van zijden van driehoeken, en op een gegeven moment had ik als antwoord ergens X*(wortel 3) moeten krijgen, maar ik kwam zelf uit op X/(1/3 * wortel 3). Volgens mijn rekenmachine is dit hetzelfde, omdat als je 2 invult voor x, je uitkomt op 2 (wortel 3). Nou is 2:(1/3*wortel 3) gelijk aan 2:(1/3) * 1:(wortel 3). Verder vereenvoudigd is 2:(1/3) is 6, dus 2:(1/3* wortel 3) is hetzelfde als 6:(wortel 3). Nou snap ik dus niet waarom 6:(wortel 3) gelijk is aan 2*(wortel 3). Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Het beste antwoord

6 = 2*3 = 2*wortel3*wortel3
6/wortel3 is dus 2*wortel3*wortel3/wortel3=2*wortel3