hoe kan het dat dinosauriers na miljoenen jaren leven nog geen intelligente wezens waren zoals wij dat nu zijn in een kortere periode?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij waren ze best intelligent. Alleen zelfbesef ontbrak ze, net zoals de meeste dieren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Dat is niet de vraag. Want is zo: hoe weet je dat? Toegevoegd na 5 minuten:
Is eigenlijk bedoel ik: Hoe weet je, dat dyno saurius met zonder de in tellegent was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dier die slim genoeg is om prooi te besluipen en zijn verdediging te ontwijken en overmeesteren, moet een bepaalde intelligentie hebben. Alle dieren hebben een maat van intelligentie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nooit gezegd dat ze dom waren. ik weet alleen dat zij geen wolkenkrabbers en andere technologieeen hadden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nooit een termietenheuvel bekeken? Die is vele honderden verdiepingen hoog, heeft een complex gangenstelsel met gespecialiseerde ruimtes, en een uitermate complex ventilatie- en beluchtingssysteem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) daar heb je een goed punt

Het beste antwoord

Veel energie steken in nadenken is helemaal niet zo'n voordelige manier van voorbestaan als het lijkt.

Een grazende dino (of koe) is het meest geschikt (fittest) voor een leven als planteneter als hij z'n energie gebruikt voor kauwen en herkauwen. Van te veel intelligentie wordt zo'n dier juist een minder geschikte planteneter: ze zal worden weggeconcureerd door betere planteneters (die kauwen i.p.v. denken.)

Voor roofdieren geldt ook zoiets: die moeten hun energie steken in tanden en klauwen en snelle reflexen. Te slim kost onnodig energie die beter te besteden was, voor een leven als roofdier.

Eigenlijk is het heel onwaarschijnlijk dat er een wezen bestaat dat zo super intelligent is als jij of ik. Misschien ontstaat zo'n soort maar eens in de paar miljard jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat hun hersens en lichaam daartoe niet uitgerust waren.

Toegevoegd na 29 minuten:
Wederom een foutje, Uitgerust moet uiteraard toegerust zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was niet nodig voor hun om nog grotere hersens te ontwikkelen. Grotere hersens hebben veel energie nodig en dat hadden niet in overvloed omdat ze veelal koudbloedig waren... Verder hadden ze als top-roofdier geen baat bij meer intelligentie. Hun prooi was toch dommer dan hun. Er was geen prikkel om verder te evolueren. Met de komst van warmbloedige dieren veranderde dat heel snel, maar dat is een andere vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat alle dieren langzaamaan steeds intelligenter worden. Als dat zo zou zijn, zouden haaien, die al heel wat langer op aarde leven dan wij, vele malen intelligenter moeten zijn.

Evolutie vindt plaats in een richting die op dat moment de beste is. Gedreven door het toeval. Evolutie is dus niet gericht.

Bij de dinosaurussen, en bij de meeste andere dieren, is het niet nuttig om over de menselijke soort van intelligentie te beschikken. Althans, niet in die mate. De meeste dieren hebben meer aan een goed stel klauwen, een goed reukvermogen, een mooie schutkleur, enzovoort.

Zo ook bij de eerder genoemde haai. Die heeft meer aan efficiënt zwemmen, snel zwemmen, een goed stel kaken met scherpe tanden die naar binnen gericht staan, en een uitstekend reukvermogen.

In slechts (voor zover bekend) één geval was het nuttig voor een bepaalde soort primaten, intelligenter te zijn. Dat lag aan de complexe omgeving en de sociale structuur van de groep. Deze primaten hadden toevalligerwijs ook de beschikking over het energierijke voedsel dat nodig is om een energieslurpend stel hersenen te onderhouden.
Cryofiel
13 jaar geleden
ongeveer 5 miljoen jaar geleden ontstond de mens, maar de mens is geevolueerd uit het leven dat ongeveer 4 miljard jaar geleden begon.
het is dus niet helemaal waar dat de mens een kortere periode nodig had dan de dinosauriers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zouden ze wellicht zijn geworden als ze niet zo plotseling waren uitgestorven. In de zware tijden met felle kou en weinig zonlicht, kort na de inslag van een meteoriet ongeveer 65 miljoen jaar geleden, moesten ze het afleggen in de concurrentiestrijd met de zoogdieren die toen nog veel kleiner waren van afmeting. Was dat andersom geweest (zoogdieren groot en dinosauriers klein) dan hadden de laatste het waarschijnlijk overleefd want veel verschil in intelligentie kan er toen niet zijn geweest.
Van de velociraptor bijvoorbeeld is bekend dat die in groepen jaagde en daarvoor is een zekere organisatievorm -en dus intelligentie- nodig.