Mijn school verbied de binas bij schoolexamens biologie, mag dit?

Ik zit in 6vwo. Bij de biologie examens mogen we geen binas gebruiken. Is dit niet in strijd met landelijk opgestelde examenregels?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Schoolexamen is niet hetzelfde als het Centraal examen. De eerste maak je gedurende het schooljaar, de laatste in mei.

Met betrekking tot het Centraal examen is er vast gelegd welke hulpmiddelen gebruikt mogen worden. Voor het Schoolexamen is het volgende vastgelegd:

"Er is geen voorschrift dat bij alle schoolexamens van een vak dezelfde hulpmiddelen zouden moeten worden voorgeschreven als bij het centraal examen. De school kan bij ook schoolexamentoetsen hulpmiddelen toestaan die in het centraal examen niet zijn toegestaan of bepaalde hulpmiddelen niet toestaan." Bron 1, laatste pagina onderaan.

Dus ja, dat mogen ze doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar bij je Eindexamen mag je je Binas wel gebruiken, dit staat zo in de examenregelementen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de site van Noordhoff Uitgevers mag de BiNaS (6de editie)voor VWO pas gebruikt worden vanaf 2016. De 5de druk van de BiNaS mag in 2015 wel gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Het gaat er niet om welke versie er gebruikt mag worden, maar of het toegestaan is dat de school het gebruik niet toestaat.
volgens de site in de bron, kun je voor biologie (en mag je dus ook) je binas (5e druk) gebruiken. Zie de site voor meer opties.