Welke soorten vogels in Nederland hebben met dit vriesweer moeite om aan eten te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een vogel bij het eerste beetje winter al moeite heeft om eten te vinden is het een vogel die niet in Nederland thuis hoort...

Het beste antwoord

alle vogels moeten momemteel een tandje harder zoeken naar voedsel, alleen al om op temperatuur te blijven (bij vogels 42 gr).
aan het eind van een vriesnacht zijn kleine vogeltjes soms 1/3 aan gewicht verloren.
toch redden die het vaak wel, dank zij de vele vetbollen en pindasnoeren.
vogels die het erg moeilijk krijgen als het water dichtvriest, zijn reigers en ijsvogeltjes.
de ijsvogelpopulatie heeft harde klappen gekregen de vorige winter.
ook hadden we op een gegeven moment heel veel verzwakte reigers binnen.
ik verwacht dat we ook deze winter ism de vogelbescherming her en der gaan bijvoeren.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, elke vogel die normaal gesproken vist krijgt problemen als overal ijs ligt.

Andere antwoorden (3)

De vogelbescherming geeft aan dat alle vogels baat hebben bij bijvoederen. De koude temperaturen maken dat er meer energie nodig is, om te overleven, terwijl het aanbod van voedsel voor alle vogels minder is geworden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat dat op die site? Misschien kijk ik er overheen, maar ik kan het niet vinden.
De natuur is zo ingesteld dat de meeste vogels die in ons land ook in de winter verblijven, voldoende voedsel hebben.
Momenteel is het wel erg koud, maar voor de vogels niet extreem, dat wordt het pas als voor langere tijd alle water is dichtgevroren en er een dik pak sneeuw ligt.
Vogels bijvoeren is vooral leuk voor de mens zelf, zo zie ik iedere dag een twintig tal mussen het kippenhok invliegen om van het kippenvoer te snoepen, sind gisteren zitten de kippen echter binnen, maar de mussen blijven komen, dat het ik ze zelf aangeleerd door iedere dag de kippen te voeren, het gevaar hiervan is, dat de mussen lui worden en gewoon een aantal keren per dag bij de kippen komen eten, stopt dit ineens, dan is het niet ondenkbaar dat er mussen zullen verhongeren, speciaal voor hun staat er nog in de buitenren een bakje met kippenvoer.
het zijn biologische legkorrels waar echt alles in zit, voor een gezonde sterke mus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ijsvogel kan hierbij als een zeer goed voorbeeld worden aangehaald. Veel afwateringswegen zijn de afgelopen decennia genormaliseerd, zeg maar: rechtgetrokken. De natuurlijke waterlopen en daarmee de stroomversnellinkjes zijn hiermee verdwenen. Dit houdt in dat beken sneller dichtvriezen, waardoor het voedsel voor de ijsvogel, te weten vis, onbereikbaar wordt. Het gevolg hiervan is dat de wintersterfte onder ijsvogels tegenwoordig veel hoger is dan vroeger. In zachte winters kunnen de ijsvogels goed overleven. Meerdere zachte winters achter elkaar levert een hoger bestand aan ijsvogels op, zoals nu al een aantal jaren het geval is. Komt er dan een keer een echte winterse periode, dan kan het maar zo zijn dat wel 80 tot 90% van de ijsvogelpopulatie het loodje legt. Ook winterkoninkjes kennen dit fenomeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterkoninkjes zijn wel slim: die gaan gezellig samenhokken in één nest om warm te blijven.
Maar ook die zijn dankbaar voor extra voer.