Stel je voor, dat je een raket recht overeind hebt staan en je wilt die naar boven schieten. In een sterke straalmotor of raketmotor krijg je een enorme hoeveelheid hete gassen die als het ware de raket optillen en zo naar de ruimte sturen. De raket wordt opgetild door de geweldige gasbel aan de onderzijde. Deze hete gasbel zal zich op de Maan snel verspreiden over het oppervlak en dat is dan de enige wind zie op de Maan even zal stormen en de vlag doet omwaaien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
+ omdat het inderdaad de verbrandingsgassen zijn die de vlag omverblazen. Echter, de raket wordt niet opgetild door een gasbel, het is een gevolg van de 3e wet van Newton: actie=reactie. De kracht van het uitstoten van de massa (de hete gassen) levert een tegengestelde kracht op die de raket beweegt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gvrox
Het uitstoten va de massa heeft een reactie tot gevolg. Het verwijderen vanaf het oppervlak is toch een vorm van optillen? What's a name? We gaan toch geen woordspelletjes doen?
gvrox
3 jaar geleden
Niks mis met optillen, wel met dat de gasbel daarmee te maken zou hebben: stel dat er een enorme stofzuiger zou zijn die het gas meteen wegzuigt, dan zou de raket nog steeds opstijgen.