tijdens hun landleven eten ze wormen, naaktslakken, huisjesslakken en insekten.
gedurende hun onderwaterbestaan eten ze allerlei waterdieren, kleine kreeftachtigen, weekdieren en kikkereieren.
ze lokaliseren hun voedsel op de reuk en op het gezicht.
Rieneke1
11 jaar geleden
Salamanders zijn roofdieren. Ze eten voornamelijk (levend) dierlijk voer. Het zijn geen kieskeurige eters, ze eten meestal elk prooidier dat in hun bek past.

Voer niet te vaak niet-levend voer of voederdieren die snel sterven. Prooidieren die niet bewegen worden vaak genegeerd, waardoor er al snel veel afval ontstaat. Als niet-levend voer kan je gehakt en stukjes runderhart of visfilet, garnalen en gepelde mosselen aanbieden. Je kunt het voer in dit geval met een voedertang geven; als je daarmee wiebelt, boots je een levende prooi na. Kies je ervoor om niet-levend voedsel aan te bieden, verwijder de restanten daarvan dan twee uur na het aanbieden. Ook niet opgegeten levende prooidieren kun je het beste verwijderen.
Geschikte levende prooidieren zijn bijvoorbeeld:
(rode) muggenlarven, watervlooien, beekvlokreeftjes, Artemia (pekelkreeftjes), regenwormen, naaktslakken, maden, krekels of Tubifex. Spoel Tubifex wel grondig voordat je ze in het water van de salamanders gooit. Levende wormpjes zakken naar de bodem en zo kan je ze gemakkelijk scheiden van dode wormpjes. Kies je voor rode muggenlarven, let er dan op dat de larven niet als een brij in de verpakking liggen. En dat ze, nadat je ze in het water hebt overgebracht, beginnen rond te zwemmen en zich snel ingraven. Dode muggenlarven beschimmelen snel en zijn niet geschikt als voer voor de salamanders.

Geef steeds kleine hoeveelheden voer. Het is belangrijk om gevarieerd te voeren om ervoor te zorgen dat de dieren gezond blijven. Om er zeker van te zijn dat de salamander voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt, kan je de prooidieren die je op het droge voert bepoederen met een multivitaminen- en mineralenpreparaat. In het water spoelt dit ervan af. Twee keer per week voeren volstaat voor de meeste volwassen salamanders. Let op dat alle salamanders voldoende voer krijgen. In de voortplantingstijd mag je intensiever voeden. Tijdens de winterrust en bij hoge temperaturen daarentegen eten ze weinig. Je kunt voor prooidieren en andere benodigdheden uitstekend terecht bij een gespecialiseerde dierenspeciaalzaak. Maar regenwormen kan je ook prima zelf vangen vlak na een regenbui, door een mestvork in de grond te steken en deze op en neer te bewegen.
Amadea