Bestaat er voor de mensen die aan het Mars One project deelnemen misschien toch nog een kans dat zij ooit zullen terugkeren naar de aarde?

Of is het echt 100% zeker dat zij zullen overlijden op Mars?
Vooropgesteld dat dit hele plan al lukt, natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Als er mensen naar mars gaan dan komen die nooit meer terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wilde gewoon graag weten of er, ondanks het vooropgezette plan van "no return" toch nog een waterkansje bestaat dat zij ooit zullen kunnen terugkeren. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je de aarde wilt verlaten zonder ook maar de geringste kans op terugkeer...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag mij naar aanleiding van deze vraag af of de mensen op mars dan contact kunnen hebben met hun familie op Aarde?
ronron1212
9 jaar geleden
Contact kunnen ze hebben met de aarde maar terug keer iets niet mogelijk.
anneliez
9 jaar geleden
Nee kan ik me ook niet voorstellen, maar zo verging het de ontdekkingsreizigers van een paar eeuwen geleden ook. Lieten ook alles achter
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is al zoveel Science Fiction over dit onderwerp geschreven dat men er op den duur in gaat geloven. Maar, misschien in de hele verre toekomst mogelijk, zoals met veel van wat Science Fiction was.

Het beste antwoord

Ik zie niet in waarom er geen 'change of plan' kan toeslaan en er alsnog besloten wordt die mensen terug te gaan halen. Hier op aarde moet binnen redelijke tijd een ruimteschip gebouwd kunnen worden voor een retourvlucht, dat hoeven ze ginds niet te doen.
Als bijvoorbeeld blijkt dat de missie fout zal gaan aflopen kan ik me slecht voorstellen dat er hier wordt besloten ze allemaal maar rustig te laten omkomen.

Toegevoegd na 34 minuten:
"Ja, er bestaat voor de mensen die aan het Mars One project deelnemen misschien toch nog een kans dat zij ooit zullen terugkeren naar de aarde" is dus mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, de deelnemers zullen niet terugkeren naar de aarde. Wat dat is juist het plan: ze blijven er.
Mars One, dat opgericht werd door de Nederlanders Bas Lansdorp en Arno Wielders, wil in 2023 vier mensen op Mars laten landen die de basis moeten vormen van ’s werelds eerste interplanetaire kolonie. In tegenstelling tot andere plannen en projecten wil Mars One de crew niet terugbrengen naar de Aarde maar deze permanent op Mars houden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees dit even, verschenen in "DE MORGEN" van 19/03/15: Missie naar Mars: "gebakken lucht"
Kandidaat-reiziger hekelt veelbesproken excursie naar rode planeet 19-03-15, 07.22u - REMY AMKREUTZ
3 ©© Karen Robinson
De Nederlandse stichting Mars One, die astronauten in 2025 wil laten vertrekken naar de rode planeet, ligt zwaar onder vuur. Een van de kandidaat-reizigers spreekt zelfs van bedrog. "Het plan is naïef en onrealistisch."
Een enkele reis naar Mars in 2025 om er een kolonie te gaan bouwen. De plannen van de Nederlandse stichting Mars One klonken allemaal te mooi en te ambitieus om waar te zijn, maar speelden handig in op de brede fascinatie voor ruimtevaart. Nu lijkt het er sterk op dat grote delen ervan louter zijn ontsproten aan de fantasie van initiatiefnemer Bas Lansdorp.
Er komt stevige kritiek van Joseph Roche, assistent aan Trinity College in Dublin en van opleiding astrofysicus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pere, Professor dr. Gerard ‘t Hooft, 1999 Nobelprijswinnaar in de fysica heeft tijdens de European Mars conferentie (de EMC 2013) in Parijs gezegd dat het hem een boeiend experiment lijkt. (De intonatie kan ik er helaas niet bij geven).
Zoiets zegt men nu eenmaal tijdens een conferentie waar zoveel marsianen aanwezig zijn. Dat is iets anders dan een bedrijf steunen. Het gaat er inderdaad steeds meer op lijken dat het hele plan op bedrog berust. Werd op 17 maart 2015 al uitgebreid bekend gemaakt.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150317_01583996
http://newsmonkey.be/article/35498
Theoretisch gezien is de kans natuurlijk niet nul. Er is echter geen terugreis voorzien in het plan. Een geschikt 'launch window' voor terugkeer zal zich grofweg elke twee jaar voordoen in verband met de verschillende omloopsnelheden van de Aarde en Mars. Er zijn echter natuurlijk ook voorzieningen nodig om weer weg te komen zoals een raket + brandstof en dit zal moeilijker zijn dan bijvoorbeeld met de maanlanding omdat de zwaartekracht op Mars groter is en de benodigde Delta-V voor de terugkeerbaan ('transfer orbit') ook groter is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans dat ze kunnen terugkeren is absoluut nul.
Gamaar na. Na de maanmissie zijn we pak 'm beet al 50 jaar bezig om op mars te komen. En dat terwijl we hier op aarde al een gigantische infrastructuur hebben aan ertsdelfmachines, chemische fabrieken, en zo voorts, wat allemaal nodig is om een raket met brandstof te bouwen. Met een enorme ploeg mensen die het bouwt, en een enorma aantal mensen die intussen voor de voedselvoorziening zorgt.
Met een man of vier zou je daar al een paar duizend jaar voor nodig hebben.
Nog afgezien van dit alles zal eerst de zuurstofvoorziening geregeld moeten worden, en meteen daarna de voedselvoorziening. Dat zijn waarschijnlijk al onoplosbare problemen.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus m.a.w. het is een kansloze missie. Want de groep zou dan toch uit honderd mensen moeten bestaan, om dat allemaal voor elkaar te krijgen wat je nu schrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, voor dit nuchtere, zelf beredeneerd antwoord.
Reddie
9 jaar geleden
@Peterk1969 , hoezo kansloze missie. Het plan was om naar mars te gaan. Niet om terug te komen. Net als vroeger het emigreren naar Amerika.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar de ontdekkingsreizigers bleven wel op aarde en dan is er altijd een mogelijkheid om terug te keren naar je geboortegrond of naar de bewoonde wereld. Ook al was dat in die tijd vaak veel moeilijker dan nu, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ophalen..... Je verzint 1 mogelijkheid en brandt die af. Je vergeet de andere. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid dat de interstellaire alliantie zich genoodzaakt ziet na de poging tot Marsbewoning de kandidaten weer thuis af te zetten en zich te openbaren aangezien we dan "zover" zijn. Absoluut 0 een is kleine kans hoor. Je kan niet weten wat we over 2025+70 jaar kunnen en weten. Dan zijn Marsreisjes wellicht "normaal". Als ik mijn geld erop moest zetten zou ik overigens voor gaan dat we in 2095 nog geen man op Mars hebben maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De interstellaire alliantie zou ik er voorlopig niet bij betrekken :)
http://hetgrotereplaatje.nl/galactic-federation.html