nova`s ster waarvan de helderheid in zeer korte tijd enorm toeneemt en vervolgens weer langzaam afneemt, en die na langere tijd weer de oorspronkelijke helderheid verkrijgt
Het is ook een afkorting maar ivm de andere vraag denk ik dat je deze betekenis bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nova is een ster die een plotselinge uitbarsting heeft.

Hierbij blaast de ster zijn buitenste gaslaag de ruimte in.

Door deze uitbarsting wordt de helderheid van de ster tien duizend tot honderduizend keer zo groot. Dat komt overeen met een helderheidstoename van 10 tot 12« magnitude. Hierdoor lijkt het of er plotseling een «nieuwe ster» aan de hemel is komen te staan. Dat gebeurde bijvoorbeeld in augustus 1975 in het sterrenbeeld Zwaan. Daarom wordt deze nova ook wel Nova Cygni 1975 genoemd. De Latijnse naam van het sterren beeld Zwaan is immers Cygnus. Nova Cygni 1975 wordt ook wel aangeduid als V1500 Cygni. Dat wil zeggen dat het de 1500ste veranderlijke ster is die in het sterrenbeeld Zwaan is ont dekt.

Nova is een Latijns woord dat «nieuw» betekent. Het meervoud is novae. Dat spreek je uit als «novee». Natuurlijk is het niet zo dat er echt een nieuwe ster aan de hemel is bijge komen. Alleen was de ster vóór de uitbarsting zó zwak, dat we hem niet konden zien. Soms zelfs niet in de grootste kijkers die er zijn. Vóór de uitbarsting heet zo'n ster een pre-nova («pre» betekent «voor»). Prenovae zijn dus sterren die later een nova-uitbarsting zullen ondergaan. Helaas weet men zoiets nooit van te voren. We kunnen daarom van een ster pas na zijn uitbarsting zeggen dat hij een pre-nova is geweest.

Ook heel bekend is Nova Aquila 1918. Zoals de naam aangeeft verscheen deze nova in 1918 in het sterrenbeeld Arend. De latijnse naam van dit sterrenbeeld is Aquila. Een andere aanduiding voor deze nova is V603 Aql. Je weet nu waarschijn lijk wel dat we hiermee bedoelen dat dit de 603de verander lijke ster is die in het sterrenbeeld Arend is ontdekt. Aql is namelijk de gebruikelijke afkorting voor Aquila.

De sterrenkundigen weten nog niet precies hoe een nova eigen lijk ontstaat. Wel zijn ze er de laatste jaren wat meer over te weten gekomen. Waarschijnlijk maken alle novae deel uit van een dubbelster. De ene ster van dit dubbelstersysteem is erg klein, maar wel zeer heet. Het is een witte dwerg. De andere ster is erg groot, maar juist koel: een rode reus. De dwergster is de prenova. Het is een ster die bijna aan het eind van zijn levensloop is. Zo'n ster bestaat voor het grootste deel uit helium. Wel is dat helium omringd door een dunne schil waterstofgas. Door de aantrekkingskracht tussen de beide sterren van het dubbelstersysteem stroomt er gas van de rode reus naar de witte dwerg toe. Wanneer dit gas in de buitenste lagen van de witte dwerg terecht komt,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* Nederlandse orde van advocaten.

* Nova College
http://www.novacollege.nl/Home/index.aspx

* NOVA. NETHERLANDS RESEARCH SCHOOL FOR ASTRONOMY
De Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie
http://www.astronomie.nl/index.php?page=22

* Rijschool Nova in Arnhem
www.nova.nl\\

* Studentenvereniging uit Rijswijk
www.sf-nova.nl

Nova kan verwijzen naar:

Nova (motorfiets), een historisch motorfietsmerk
Nova (automerk), een Nederlands kitcarmerk.
Nova (muziek), een Nederlands synthesizertrio
Nova (parapente), een fabrikant van parapentes
Nova (sterrenkunde), een fase in de levensloop van een ster
Nova (voornaam), een meisjesnaam
Heather Nova, een singer-songwriter
Anna Nova, een Duits pornoactrice
Nova van Dijk, kunstschilder, filmregisseur
Nora Nova, een Bulgaars-Duitse zangeres
NOVA als afkorting kan verwijzen naar:

NOVA (televisieprogramma), een televisieprogramma van de NOS, VARA en NPS
Nationaal Onderzoeksinstituut voor Arbeidsomstandigheden (België)
Nederlandse Orde van Advocaten
Nederlandse Onderzoekschool voor de Astronomie
Nederlandse Organisatie van Audiovisuele Amateurs
Noord Oost Veluwse Autobusdiensten
Nationale Organisatie Van Amateurfilmers

Toegevoegd na 46 seconden:
Hier kun je kiezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nova
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké