Waar kan ik vallende sterren kijken?

Komende dagen schijn je veel vallende sterren waar te kunnen nemen. Op welke plekken kan ik deze vallende sterren het beste zien? En waar moet ik op letten als ik naar boven kijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wanneer zul je veel vallende sterren waar kunnen nemen? Ik was me er wel van bewust dat er op 12 Augustus Perseid meteorites komen, maar dat er vóór die tijd al vallende sterren te zien zijn, wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je heb wel meer pieken, dit is de zwerm van de delta-Aquariden
Antoni
6 jaar geleden
@IceTitan, dit http://nos.nl/artikel/2185087-komende-dagen-veel-vallende-sterren.html "Komende dagen veel vallende sterren" is een bericht van 26 juli 2017: "De komende dagen [dus vanaf 27 juli 2017] zijn er, tenzij het weer roet in het eten gooit, veel vallende sterren te zien in Nederland. Vannacht [de nacht van 26 juli 2017 op 27 juli 2017] zijn er in theorie zo'n negentien meteoren per uur te zien. In het weekend [29 juli 2017 en 30 juli 2017] loopt dat op naar zo'n 24 per uur, meldt Weeronline." (...) "Na volgende week dinsdag [1 augustus 2017]neemt het aantal lichtsporen in de lucht weer af, maar in augustus kunnen er weer meer vallende sterren worden gezien. Dan trekt de Perseïden-meteorenzwerm weer langs de aarde. Dat gebeurt elk jaar in de zomer. De verwachting is dat er op 13 augustus [2017] vanuit Nederland 44 meteoren per uur te zien zijn." Kijk voor meer informatie op de website http://nos.nl/artikel/2185087-komende-dagen-veel-vallende-sterren.html.

Het beste antwoord

Waar aan de hemel ?
Kijk op deze site: http://hemel.waarnemen.com/meteoorzwermen/meteoorzwermen_2017.html#07

Vanaf 11 augustus neemt het aantal (zichtbare) meteoren toe. Op 13 augustus is er weer een meteorenregen te verwachten met 44 meteoren per uur. Deze jaarlijkse meteorenzwerm van de Perseïden is de bekendste in Nederland. Die bestaat uit brokjes steengruis van de komeet Swift-Tuttle.
De meteorenzwerm Perseïden bereikt op zondag 13 augustus 2017, rond 2 uur, zijn maximum. De radiant van de zwerm staat rond 7:30 uur in het hoogste punt aan de hemel, op 84° boven de horizon.

Veel vallende sterren zijn ook midden in de stad wel te zien, mits de bewolking je niet in de weg zit. Maar wil je een beter zicht trek dan zo ver mogelijk weg van alle lichtvervuiling (= de lichtkoepels die je boven dorpen en steden ziet).

Het boerenland, of een plekje op de hei (letterlijk) zijn vaak goede uitkijkposten.

Vergeet niet van tevoren een wensenlijstje te maken, bij het zien van een vallende ster schijn je een wens te mogen doen en met 44 meteoren per uur kun je een aardig lijstje afwerken :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
En hoe vind je plekken met weinig l_i_chtvervuiling? Waar heb je relatief weinig last van de lichtkoepels die je boven dorpen en steden ziet? Sowieso buiten het westelijke deel van de Randstad, om het heel globaal te omschrijven, en liefst zodanig dat de gewenste kijkrichting ook niet juist in de richting van een wat verder gelegen grote stad uitkomt.
Hierbij kan de in 2013 gemaakte lichtvervuilingskaart van Nederland en aangrenzende gebieden goed van pas komen:
http://www.platformlichthinder.nl/iss-fotos-andre-kuipers-verwerkt-tot-megakaart/ In de Volkskrant verscheen destijds een duidelijk artikel met meer uitleg bij die kaart, en dat staat hier ook online:
http://www.platformlichthinder.nl/docs/popup13.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"En hoe vind je plekken met weinig l_i_chtvervuiling? Waar heb je relatief weinig last van de lichtkoepels die je boven dorpen en steden ziet?" Dan moet je richting de wadden eilanden.
Bordensteker
6 jaar geleden
@RoqueTrader: Je had het snelst een antwoord. En formeel goed, want VS vroeg “het beste”. Maar je ging niet in op de bijvraag.
En je snelle antwoord was uiteindelijk in mijn ogen ook t.a.v. het "waar" minder praktisch bruikbaar dan dat van Ozewiezewo.
Want er zijn heel veel meer uitstekende plekken dichter bij waar de mensen wonen.
Daarom heb ik mijn aanvulling onder het antwoord van O. gemeend te moeten plaatsen. Aangezien de verwachting of het überhaupt goeddeels onbewolkt zal zijn in Nederland nogal kan veranderen, heeft de de vraagsteller en menig andere lezer meer aan een kaart met tal van donkere gebieden dan het advies van hoge bergen en boerenland. Met de informatie die in de kaart zichtbaar wordt kun je per avond en nacht tactisch beslissen of en waar je op een praktische reisafstand het beste een uurtje of een paar uurtjes kunt gaan kijken. Luchtvervuiling werkt l_i_chtvervuiling in de hand, maar in dit verband wilde ik de snellezers even in het goede spoor houden.

Andere antwoorden (3)

Vallende sterren kun je kijken op plekken waar het helder is, en waar zo weinig mogelijk lichtvervuiling heerst. Dus in de hoge bergen, of boerenland met mooi weer dus...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
misschien op een van de waddeneilanden. daar heb je denk ik in Nederland het minste last van lichtvervuiling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een sterrenwacht in jouw buurt is vaak een terrein waar men goed naar (vallende) sterren kan kijken. Ga na waar bij jou in de buurt de dichtstbijzijnde sterrenwacht is, zo raad ik je aan. Vaak organiseren sterrenwachten rond deze tijd extra activiteiten omdat er zo veel vallende sterren te zien zijn. Ze zijn dan ook vaak extra 's avonds open. Bij de sterrenwacht kan je ook extra informatie krijgen over deze verschijnselen.