wat is een quasar?

ik zag deze moeilijke woord en vroeg mezelf af wat dat is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"deze moeilijke woord" ???????

Het beste antwoord

Er bestaan objecten in ons heelal die het omgekeerde lijken te zijn van zwarte gaten. Ze heten witte gaten (uiteraard). Deze objecten zijn quasi-stellaire radiobronnen, afgekort QUASARS.
Quasars zijn buitengewoon sterke energiebronnen. De meeste hebben slechts een paar maal de doorsnede van ons zonnestelsel, maar toch zenden ze meer energie uit dan een heel melkwegstelsel met meer dan a50 miljard sterren! Sommige astronomen nemen aan dat quasars de allerverste objecten zijn die ooit werden ontdekt, maar door hun ongelooflijke helderheid kunnen we ze toch duidelijk zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Een quasar (Engelse afkorting voor quasi-stellar radio source), is een astronomisch object, dat in optische telescopen op een ster lijkt (dat wil zeggen een puntbron is), maar een zeer hoge roodverschuiving heeft en zich dus op zeer grote afstand van miljarden lichtjaren bevindt. Vanwege deze afstand en de eindige snelheid van het licht zien wij quasars zoals ze er miljarden jaren geleden, toen het heelal nog jonger was, uitzagen.

Het is ook een motorfietsmerk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een quasar (Engelse afkorting voor quasi-stellar radio source), is een astronomisch object, dat in optische telescopen op een ster lijkt (dat wil zeggen een puntbron is), maar door zijn grote afstand van miljarden lichtjaren een zeer hoge roodverschuiving heeft. Vanwege deze afstand zien wij quasars zoals ze er miljarden jaren geleden, toen het heelal nog jonger was, uitzagen.

Ondanks deze afstanden, is de straling van quasars goed waarneembaar, waardoor ze de grootste absolute helderheid in het universum hebben. Quasars stralen een hoeveelheid energie uit die vergelijkbaar is met 1000 of meer melkwegstelsels, terwijl de omvang van een quasar slechts een miljoenste deel van een melkwegstelsel is.