Hoe kun je zelf iets vriesdrogen?

Is het mogelijk met de gemiddelde keukenspulletjes om zelf iets te vriesdrogen? Het gaat hier om een vrij kleine hoeveelheid poeder (10 gram) waar reeds zoveel mogelijk vocht aan is onttrokken. Nu heb ik een pasta achtige substantie die ik in poedervorm wil dmv vriesdrogen ipv luchtdrogen.

Wat heb je nodig en hoe voer je dit uit? En anders, zijn er misschien andere manieren om te krijgen wat ik wil? Het gaat hier niet om conserveren van voedingsstoffen ofzo dus hoef niet uiteindelijk eetbaar te zijn maar om een poeder wat ik bv. aan schilderijen wil gaan toevoegen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
paulus811
4 jaar geleden
Er zijn is zat info te vinden hoe je zelf kunt vriesdrogen, zie bijvoorbeeld link hieronder. https://nl.wikihow.com/Vriesdrogen

Antwoorden (1)

Door een vriesdroger aan te schaffen.
bij vriesdrogen wordt eerst ingevroren en daarna ontdooid op een zo'n langzame manier dat het ijs niet smelt maar sublimeert, meteen damp wordt dus. En dat gaat met een gewone vriezer niet lukken.
Misschien is het ook een mogelijkheid om het poeder in een vacuüm te bewaren.
Vacuümapparaatjes zijn wel te koop voor een redelijke prijs volgens mij