Deze wiskunde som snap ik niet, kan iemand me helpen? (zie beschrijving)

Bij een bedrijf wordt bloem geproduceerd. Het verband tussen de vraag en de prijs van het bloem is bekend, in formule: q= -20p + 60, waarbij p de prijs in euro per kg en q de vraag in tientallen kg per dag is.
De vraag:
laat zien dat de functie voor de totale opbrengst per dag is: TO= -(1/20)q^2 + 3q met TO in tientallen euro's.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Ben benieuwd of deze vraag nog bestaat als ik klaar ben hiermee, maar OK.

Het gaat om dit stukje:
q= -20p + 60, waarbij p de prijs in euro per kg en q de vraag in tientallen kg per dag is.

laat zien dat de functie voor de totale opbrengst per dag is: TO= -(1/20)q^2 + 3q met TO in tientallen euro’s.

Je kan dus p berekenen,
q = -20p + 60
q - 60 = -20p
(q - 60)/-20 = p
p = (-1/20)*q + 3

Ik hoop (neem aan) dat je dit kan volgen.

Nu wordt naar de totale opbrengst per dag gevraagd. Dit is dus, het aantal euro's dat verdient wordt maal de vraag van die dag. Of tewel, p*q.

De totale opbrengst (TO) is dus p*q
TO = p*q

P heb je net berekend (eigenlijk niet echt berekend, maar geïsoleerd). Dus vul P maar in.
TO = ((-1/20)*q + 3)*q = -(1/20)q^2 + 3q