Wat maakt rose goud zo duur als kleur van niet edele metalen?

Het is veel duurder dan een goudkleur of een zilverkleur namelijk. Is het technisch process bijvoorbeeld veel complexer of wat is hier de reden van?
Om misverstanden te voorkomen; mijn vraag betreft niet roze goud maar rose goud als kleur van bijvoorbeeld roestvrijstalen dat duurder dan goud als kleur van roestvrijstalen in sieraden en horloges. Heeft iemand enig idee waar dit prijsverschil in zit>
Ik zie niet hoe ik nadere info kan geven zonder reclame te maken. Google ieder willekeurig damesoorlog en kijk dan naar prijsverschil tussen niet gouden goudkleurig horloge en niet gouden rose kleurig horloge. Vraag gaat nl. helemaal niet over goud of goudpercentages maar over deze kleuren in metalen als bijvoorbeeld staal die en verschillende prijsklasse blijken te kennen terwijl het allemaal gewoon verf is. Hoe kan dat?

4 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Onder de link heb je goede informatie over de drie kleuren goud en wat erin zit.
https://www.mooye-sieraden.nl/p-218249/--geelgoud--witgoud-en-rosegoud--wat-is-het-verschil
tinus1969
4 jaar geleden
@JAHcobus, heb je voorbeelden van producten die je bedoelt en prijsverschillen? want ik snap niet helemaal welke prijsverschillen je signaleert.

Antwoorden (1)

Een sieraad van rosé goud bestaat voor 58,5% goud (wat 14 karaat is) en verder vooral uit koper, waardoor het de rosé-kleur krijgt. Hoe hoger het kopergehalte, hoe roder de kleur wordt. Zuiver goud is te zwak om gebruikt te worden voor juwelen. Daarom wordt het altijd verstevigd met andere edelmetalen.

Rosé goud is daarom wel geheel van edelmetaal gemaakt, wat de prijs verklaart. Het verschil zit 'm niet in de kleur maar in het materiaal.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea,
Rosé-goud wordt niet geheel van edelmetaal gemaakt, want koper noemen we half-edel.