Hoe vinden stokstaartjes hun partner?

Dat is een vraag voor mijn presentatie en ik kan het niet op internet vinden. Ook de vraag:
Hoe lossen ze ruzies op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (2)

Stokstaartjes leven in kolonies.
Ze kennen elkaar, en zijn aan elkaar gewend.

Stokstaartjes spelen de eerste 2 jaar van hun leven veel en graag met elkaar.
Hieruit ontstaat de 'ontmoeting' met de uiteindelijke partner:
Er wordt voor de paring speels en onstuimig gestoeid.

De jongen worden alleen door het vrouwtje gevoerd, ook nadat ze gespeend zijn.
Het mannetje verdedigt zijn gezin, maar hij neemt ook deel aan het gezinsleven door de jongen schoon te houden. Het paartje vormt dus inderdaad een gezin, met duidelijke taakverdeling.

Voor je presentatie vindt je bij onderstaande bron vast nog veel leuke wetenswaardigheden en plaatjes.
Succes.

Toegevoegd na 7 minuten:
En om je tweede vraag te beantwoorden:
'Ruzie' is een nogal wijds begrip.

Wanneer bijvoorbeeld een groep een andere groep tegenkomt wordt het onmiddellijk vechten. De uitslag staat echter al bij voorbaat vast: de grootste groep wint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stokstaartjes leven in een hiërarchische kolonie, net als wolven. Er zijn er twee de baas: de matriarch (moeder) en de patriarch (vader). In de kolonie is het zo dat alleen de matriarch en de patriarch paren. Als andere vrouwtjes jonkies krijgen, worden deze afgemaakt of achter gelaten. Heel soms worden ze geaccepteerd, die kans is het grootst als er voldoende voedsel is. Wel worden alle vrouwtjes loops/krols, ze worden het hof gemaakt door mannetjes uit andere groepen. Het is de taak van de matriarch en de patriarch om te voorkomen dat ze er op uit gaan om te paren.

Ruzies binnen de kolonie heb je in grote groepen best veel. Zeker als er toch stiekem geflikflooid is. Degene die het laagst in rang staan lopen zelfs kans om te worden weggejaagd uit de groep. Soms beginnen ze dan zelf een nieuwe groep, met wat andere weglopers of hun 'lover'. Soms blijven ze ook de kolonie volgen in de hoop dat ze weer worden toegelaten. Verder heb je de 'gewone' broertje-zusje ruzies, die worden opgelost door toe te geven of als de ouders of oppas het afkappen.
Omdat stokstaartjes territoriaal zijn verdedigen ze de grenzen tegen andere kolonies. Hierbij wint de grootste groep als er echt gevochten wordt. Meestal is het dat de groepen aan elkaar laten zien dat hier de grens loopt. Bij gevechten vallen doden en gewonden en daar zit niemand op te wachten.