Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verband tussen luchtvochtigheid en hoe draaglijk een omgevingstemperatuur is voor mensen?

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik bijvoorbeeld in het Caraïbisch gebied goed tegen een buitentemperatuur van 36 graden kan, maar in Nederland niet zo. Vaak wordt er beweerd dat dit aan de luchtvochtigheid zou liggen.

- Is er een verband tussen luchtvochtigheid en hoe draaglijk de temperatuur gemiddeld genomen wordt ervaren?
- Zo ja, hoe is dit verband, bijv. hogere luchtvochtigheid is minder draaglijk, of is dat juist bij lagere luchtvochtigheid het geval?
- Indien dit verband er niet bestaat, is er dan nog een andere factor waar het wel aan ligt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat verband is er (zoals jij het aangeeft) maar er zijn nog heel veel andere factoren ook. Ik noem er een aantal:
luchtsnelheid, luchttemperatuur, stralingstemperatuur, de hoeveelheid inspanning (arbeid) die men verricht, de isolatiewaarde van de kleding die men draagt.
Er is een methode om deze factoren allemaal in een ''binnenklimaat comfortgetal'' te stoppen. Dat getal heet PMV. Afkorting voor Predicted Mean Vote. Hoe verder de PMV van 0 afwijkt, hoe meer mensen het binnenklimaat als onaangenaam zullen ervaren. Ik hoop dat ik je dit als arbeidshygienist een beetje helder heb uitgelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Dankjewel, interessant, ik zal er eens wat meer over lezen.

Andere antwoorden (3)

Ik heb altijd gedacht dat hoe hoger de luchtvochtigheid is, hoe warmer en benauwder het aanvoelt.
Dit omdat door de hoge luchtvochtigheid je je zweet niet meer goed kwijt kan; er verdampt minder zweet.
En door het verdampen van je zweet koel je af.
In de fabriek waar een bekende van mij werkt, mag bij een te hoge luchtvochtigheid (in combinatie met een hoge temperatuur) officieel niet meer gewerkt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat zeker in het Caribisch gebied de luchtsnelheid (= wind) een belangrijke rol speelt. Het hele jaar door is de temperatuur redelijk te harden, zolang je maar de Noordoostpassaat door je haar hebt.

Als de orkanen noordelijk langstrekken en de wind wegvalt, is het niet te harden en kun je alleen maar een beetje voor 'n fan of in de airco gaan hangen.
De ouderwetse bouwstijl was niet voor niets 'op de wind'.
In Nederland zijn we er niet op ingericht, we proberen juist om tocht zo veel mogelijk uit ons huis te houden.

Hoge luchtvochtigheid gecombineerd met weinig wind is volgens mij een hele slechte combinatie. En dan verschilt het ook nog eens per persoon hoe goed je er tegen kunt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad gaan de temperatuur en de luchtvochtigheid samen.
Bij hoge waardes is een heatstress/beroerte mogelijk.
Niet alleen de temperatuur is van belang, maar ook de luchtvochtigheid (Typisch tussen 60 en 70%)!
Ik heb dit geprobeerd weer te geven in bijgevoegd overzicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding