Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onderhouden ziekenhuizen meerdere dossier over patiënten in Nederland?

Het valt mij op dat in digitale patientendossiers niet de aantekeningen van studentassistenten zichtbaar zijn noch van baliepersoneel. Hoe kun je toegang krijgen tot dat soort stukken als patient?
De reden dat ik dit vraag is dat baliepersoneel onjuiste informatie over mij heeft genoteerd die ik niet gecorrigeerd krijg door gewoon een verzoek tot correctie in de te dienen of het vragen aan diezelfde balie. Het betreft onjuiste info over mijn huisarts en apotheek.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Niet.

"Verder horen persoonlijke werkaantekeningen van de zorgverlener niet in uw medisch dossier.
Dit zijn tijdelijke aantekeningen die de zorgverlener voor zichzelf maakt. Ze gaan bijvoorbeeld over indrukken, vermoedens (waar nog verder onderzoek voor nodig is) of vragen die de zorgverlener voor zichzelf heeft opgeschreven. Deze persoonlijke aantekeningen mag de zorgverlener niet delen met andere zorgverleners. Hij moeten ze na verloop van tijd vernietigen."

Baliepersoneel "doet" niet aan medische behandelingen.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Niet? Het antwoord is dan toch "ja". De vraag is:
"Onderhouden ziekenhuizen meerdere dossier over patiënten in Nederland?" Op welke vraag geef jij antwoord?
Computoon
6 jaar geleden
Ik heb geantwoord op de "vraag achter de vraag" zoals die vanmorgen nog in de toelichting stond. Die vraag eindigde met de woorden "als patiënt". De rest van de toelichting is later door vraagsteller toegevoegd.
Thecis
6 jaar geleden
De notities die in een dossier komen, behoren wel degelijk tot het dossier. Ook al een baliemedewerker dit doet. Het is o.h.a. niet zo dat er meerdere dossiers zijn (@LeonardN) dan wel dat er verschillende classificeringen zijn binnen het dossier. Het is o.h.a. 1 groot dossier met secties die als intern worden beschouwd (en dus niet gedeeld worden). Dit zijn o.a. aantekeningen van de behandelaar (of anderen) zelf. Iemand die bijv aggressief is, of niet de oefeningen doet, die thuis problemen heeft, etc ect. Niet alles hoeft medisch relevant te zijn, maar kan wel een aanvulling geven op het gehele dossier. Van sommige dingen wil je ook zeker niet dat de patient het ziet (een ziektebeeld, vermoeden van huiselijk geweld, etc etc). Kennelijk staan er dingen in het dossier van de VS foutief. Dit moet gewoon aangepast kunnen worden. Als het om vermoedens gaat, dan is aanpassen een stuk lastiger. Blijft wel 1 dossier.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing