Waar komt alle landijs vandaan bij het begin van een ijstijd?

Vóór de laatste ijstijd stond het zeewater net zo hoog als nu of nog iets hoger. Tijdens de ijstijd daalde het zeeniveau zo'n 120 m. Al dit water is kennelijk omgezet in sneeuw en ijs die op het land terecht is gekomen. Dit kan natuurlijk verklaart worden door eindeloze sneeuwbuien. Maar om deze neerslag te vormen, zou het zeewater toch eerst verdampt moeten zijn. Waar kwam de plotselinge hitte vandaan om deze 120 m te verdampen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Daar is geen plotselinge hitte voor nodig. Als het water in de tropen en subtropen in een normaal tempo verdampt, en een deel daarvan komt terecht in een gebied waar de temperatuur niet of nauwelijk boven nul komt, dan groeit daar het ijs gestaag aan. Vijf cm per jaar is voldoende om na 1000 jaar een laag van 50 meter te hebben.
De ijstijden duurden 75 a 100.000 jaar. Waarbij het ruwweg zo is dat de eerste helft van die periode de zee daalde en de hoeveelheid land- en zeeijs toenam, en in de tweede helft ging dat andersom.