Hoe en/of op welk moment komt een zaadcel tot leven?

Toegevoegd na 10 minuten:
Graag in begrijpbare taal

Toegevoegd na 49 minuten:
Nog maar even ter verduidelijking,het gaat mij erom, waardoor en/of wanneer dat celletje tot leven komt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik kan er helemaal naast zitten, hoor, maar ik meen me te herinneren, dat als een man begint sex te hebben, de zaadcellen, die rijp zijn, op pad gaan, losgelaten van waar ze geproduceert worden in de zakken. Ze mengen dan met vocht (weet niet meer waar dat gemaakt wordt ; prostaat?), en komen dan in de zaadbuis totdat de man ze bij het klaarkomen ejaculeert.Als een man een paar dagen niet is klaargekomen, zitten er veel meer zaadcellen in zijn ejaculaat, dan als hij bij een wilde vrijpartij voor de 2e (of 3e) keer klaarkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in theorie dus (heel tijdelijk!!!) wel - maar moeder-natuur is van een dusdanige overvloedigheid, dat er doorlopend nieuwe zaadcellen bijgemaakt worden, tot hoge leeftijd. Dit in tegenstelling met de eitjes-voorraad van de vrouw - die worden niet bijgemaakt, maar worden de één na de ander rijp, tot dat ophoudt als ze in de menopause komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zaadcellen worden weer afgebroken als er helemaal geen ejaculatie plaatsvindt. Er is dus altijd aanmaak , en tegelijk afbraak. @denkbeeld je vraag is toch wel erg interessant hoor, +3

Andere antwoorden (3)

Leve wikipedia
(en een half afgeronde studie geneeskunde waarvan je je de term "spermatogenese" nog kunt herinneren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@denkbeeld: Ik vertrouw anders de antwoorden van wikipedia meer dan antwoorden die sommige gebruikers van GV geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@denkbeeld : het gaat jou toch om antwoorden te vinden op je vraag. Als het op wikipedia makkelijk op te zoeken is , dan geven wij een hyperlinkje .
Waarom zouden we dat niet doen : als het antwoord op Wikipedia goed is .
Stel volgende keer dan maar een vraag die niet zo makkelijk is op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@denkbeeld: hallo pannekoek. goeie vraag lijkt mij toch juist bedoeld om vragen op te kunnen stellen waarop je het antwoord 1,2,3 niet kan vinden? Dus vragen die niet makkelijk te googlen/wikipedia-en zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat er toch echt hoor op die pagina die ik link.
Je moet er eerst op klikken he? Anders zie je 't niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
J0ve, je hebt gelijk. Het is ook voor mij onleesbaar. Denkbeeld, kan je het stukje niet even overnemen en dat in jouw worden uitleggen zonder (voor ons) ingewikkelde medische termen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk Denkbeeld je hebt gelijk, en J0ve wil je het even uitleggen.
Of een zaadcel leeft, daar twijfel ik aan... Een definitie van leven is dat een organisme zich kan vermenigvuldigen en dat nu kan een zaadcel niet... Dat hij beweegt en zich kan verplaatsen is nog een leven... De zaadcel leeft niet, de eicel leeft niet... Maar ergens op weg in de samensmelting, in de groei, daar ergens gebeurt het... Een abortus mag tot een bepaald moment uitgevoerd worden, omdat het niet levensvatbaar is, leeft het dan daarna wel en daarvoor niet? IK weet dat niet...
Het is voor mij een mysterie...

Maar een zaadcel leeft niet... Het is de drager van mogelijk leven, potentieel, als alles goed gaat, met een eicel en onder de juist condities en tijd, ja pas dan is er sprake van echt leven, genaamd een menselijk wezen, de nieuwgeborene...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus cellen leven volgens jou niet? Want een zaadcel is een cel, een eicel is ook een cel. Ze houden zichzelf beiden in stand door organisch chemische processen, en een zaadcel kan zich nog voortbewegen ook. Wat voor criteria heb je nog meer nodig voor leven? Eencellige wezens leven dus volgens jou ook niet? En dat van die abortus is ook weer onzin he. Oh oh. Een abortus mag tot een bepaald moment worden uitgevoerd omdat het dan nog vrij zeker is dat het nog geen volwaardig mens is. Dat het dus nog niet echt een mensenleven is dat je beëindigt. Of de vrucht buiten de baarmoeder zou overleven is het criterium niet. Sterker nog, als dat het criterium zou zijn zou je foetussen van 6 maanden oud volgens jou dus nog mogen aborteren?? Mooi verzonnen weer XiniX, maar nergens op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix. Je maakt jezelf ongeloofwaardig door in 1 antwoord te zeggen: Ik twijfel of een zaadcel leeft, Hij beweegt en is een leven, De zaadcel leeft niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kindertjes deze site heet Goeie Vraag en niet Gemeen Vechten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat andere mensen wijzen op hun inhoudsloze gezwets net zo constructief is als zelf een antwoord geven. Overigens heb ik het antwoord ook gegeven door te linken naar een artikel waarin precies beschreven staat hoe zaadcellen worden aangemaakt. Oh en peter, dit is geen vechten hoor, XiniX terechtwijzen doe ik lachend en met 2 vingers in de neus. Ik verheug me nu alweer op de volgende keer dat ik niks belangrijkers te doen heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk verkeerde zaadcellen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) LOL die opmerking van Petergradiser
De zaadcel leeft vanaf het moment dat hij in 1 van de teelballen gemaakt word en kan daar 10 tot 30 dagen in leven blijven als er geen ejaculaties plaatsvinden het vocht komt uit de prostaat en zaadblaasjes sperma is ongeveer 1 tot 4 % zaadcellen en de rest in vocht.
Vocht is voor betere beweging van de cel en voeding en bescherming tegen de zure omgeving van de vrouw.