kunnen je genen veranderen? bijv. van stijl haar naar krullen?

Ik heb tot mijn 7/8e jaar echt stijl haar gehad. Toen kreeg ik in groep 5/6 een beetje pluis, stro haar en nu heb ik gewoon pijpekrullen! Maar met bio leer je toch dat er in de genen staat wat voor soort haar je hebt? wat staat er dan in mijn genen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,de structuur van je haar kan veranderen door de jaren heen.
Ik heb ook wel eens gehoord van iemand die altijd steil haar had en ineens krullen kreeg.En andersom.
Het is niet zo dat je genen veranderen, daar zijn verschillende oorzaken voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook! Toen ik 'n jaar of 9 was ging het 'springen'. Zou het misschien iets met hormonen te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stijl (of style) van jouw haar is steil of krullend. ;-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook krullen kunnen stijlhaar zijn, dus dat is geen verandering.
Of bedoel je steil haar? Door je groei en lichamelijke veranderingen kan ook je haar veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stijl haar genen zijn 'letterlijk' overmeesterd door je krullende genen. Dit kan :p

Antwoorden (3)

Ja dat zou kunnen. Door mutaties die de hele tijd plaatsvinden, veranderen nucleotiden van je DNA. Hangt er natuurlijk vanaf waar dit gebeurt. Als DNA van je huidcellen muteert, heeft dit geen gevolgen (immers deze worden steeds vernieuwd). Maar omdat je DNA de hele tijd verandert zou het dus kunnen dat jouw genotype dat voor haartype codeert verandert, en het fenotype meeverandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zouden vele miljoenen cellen die verantwoordelijk zijn voor jouw type haar tegelijkertijd op dezelfde manier moeten muteren.
Lijkt mij volkomen onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zouden vele miljoenen cellen die verantwoordelijk zijn voor jouw type haar tegelijkertijd op dezelfde manier moeten muteren.
Lijkt mij volkomen onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt. De kans is onwijs klein.
Binnen de ontwikkeling kunnen genen door deproducten van andere genen worden aangezet of uitgezet. Een goed voorbeeld is foetaal hemoglobine dat in staat is zuurstof uit het bloed van de moeder te binden door de grotere affiniteit. Details over dit voorbeeld en het aanschakelen en uitschakelen van genen (gene switching) zijn rijkelijk voorhanden op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie bijgevoegd verhaal over de verandering van haarkleur tijdens je leven, daar moest ik bij jouw vraag ook meteen aan denken, sommige mensen "beginnen" blond en zijn als ze volwassen zijn bijna zwart.

Het komt niet door mutaties. Het ligt nog iets ingewikkelder. Je hebt weliswaar bepaalde genen meegekregen van je ouders die voor een bepaalde haarkleur zorgen, maar deze genen zijn niet altijd gedurende je hele leven even actief. Zo kan het zijn dat je een gen hebt dat codeert voor een bepaalde haarkleur, maar dat dit gen in eerste instantie niet 'aan' staat en dus niet actief is. Na verloop van tijd, bijvoorbeeld in of na je puberteit, wordt dit gen opeens actief en verandert zo je haarkleur. Hierbij zijn bepaalde moleculaire schakelaars (eiwitten) betrokken, transcriptiefactoren genaamd. Deze kunnen een gen aan of juist uit zetten.
Hoe en waarom deze genen opeens van activiteit veranderen op een bepaald moment is nog niet precies bekend. Maar het geeft aan dat het al dan niet hebben van een bepaald gen je niet altijd automatisch een welbepaalde eigenschap geeft. Soms is het hele verhaal een stukje ingewikkelder. (geknipt uit eerste link)

Toegevoegd na 39 seconden:
PS wat ik dus bedoelde te zeggen is dat dit voor steil haar en krullen waarschijnlijk net zo gaat
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pfoe, ingewikkeld verhaal maar het zou wel kunnen denk ik ook. thanks voor je antwoord