kunnen je genen veranderen? bijv. van stijl haar naar krullen?

Ik heb tot mijn 7/8e jaar echt stijl haar gehad. Toen kreeg ik in groep 5/6 een beetje pluis, stro haar en nu heb ik gewoon pijpekrullen! Maar met bio leer je toch dat er in de genen staat wat voor soort haar je hebt? wat staat er dan in mijn genen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat zou kunnen. Door mutaties die de hele tijd plaatsvinden, veranderen nucleotiden van je DNA. Hangt er natuurlijk vanaf waar dit gebeurt. Als DNA van je huidcellen muteert, heeft dit geen gevolgen (immers deze worden steeds vernieuwd). Maar omdat je DNA de hele tijd verandert zou het dus kunnen dat jouw genotype dat voor haartype codeert verandert, en het fenotype meeverandert.

Binnen de ontwikkeling kunnen genen door deproducten van andere genen worden aangezet of uitgezet. Een goed voorbeeld is foetaal hemoglobine dat in staat is zuurstof uit het bloed van de moeder te binden door de grotere affiniteit. Details over dit voorbeeld en het aanschakelen en uitschakelen van genen (gene switching) zijn rijkelijk voorhanden op internet.

Zie bijgevoegd verhaal over de verandering van haarkleur tijdens je leven, daar moest ik bij jouw vraag ook meteen aan denken, sommige mensen "beginnen" blond en zijn als ze volwassen zijn bijna zwart. Het komt niet door mutaties. Het ligt nog iets ingewikkelder. Je hebt weliswaar bepaalde genen meegekregen van je ouders die voor een bepaalde haarkleur zorgen, maar deze genen zijn niet altijd gedurende je hele leven even actief. Zo kan het zijn dat je een gen hebt dat codeert voor een bepaalde haarkleur, maar dat dit gen in eerste instantie niet 'aan' staat en dus niet actief is. Na verloop van tijd, bijvoorbeeld in of na je puberteit, wordt dit gen opeens actief en verandert zo je haarkleur. Hierbij zijn bepaalde moleculaire schakelaars (eiwitten) betrokken, transcriptiefactoren genaamd. Deze kunnen een gen aan of juist uit zetten. Hoe en waarom deze genen opeens van activiteit veranderen op een bepaald moment is nog niet precies bekend. Maar het geeft aan dat het al dan niet hebben van een bepaald gen je niet altijd automatisch een welbepaalde eigenschap geeft. Soms is het hele verhaal een stukje ingewikkelder. (geknipt uit eerste link) Toegevoegd na 39 seconden: PS wat ik dus bedoelde te zeggen is dat dit voor steil haar en krullen waarschijnlijk net zo gaat

Bronnen:
http://www.steljevraag.nl/viewquestion?que...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100