Zou een mens die 5000 jaar geleden leefde en vanaf kindsaf aan in deze tijd zou opgroeien net zo slim/intelligent zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Antwoorden (8)

Nee. De hersenen zijn sinds de oudheid steeds verder ontwikkeld. Onze hoofden zijn ook steeds groter geworden, door de toegenomen herseninhoud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is appels met peren vergelijken...

Heb je er zelf wel eens over nagedacht hoe moeilijk het is om je auto vol te tanken in een tijd, waarin ze nog napraten over de uitvinding van het wiel? Of waar je stroom vind voor je dualcore P4 3 Ghz. laptop. Voordat je deze vraag stelde?

Als de persoon niet beter kent dan onze tijd dan neem ik aan dat de inteligentie vergelijkbaar is met die van ons...

Maar hiervoor zouden we eerst moeten kunnen reizen in de tijd om hier achter te komen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja! Het huidige geslacht homo sapien bestaat al sinds 200.000 jaar geleden, dus 5.000 jaar geleden ook.
Of hij ook slim zou zijn, ligt niet alleen aan zijn opvoeding, maar ook gedeeltelijk aan de aanleg voor intelligentie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja het tijdsbestek is te kort voor evolutioneren verandering in het brein
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zal iets intelligenter kunnen zijn door een fractie evolutie. Het zal meer kennis hebben omdat kennis wordt bepaald door de omgevingsfactoren, waaronder kennisoverdracht. Voeding en milieu heeft hier ook invloed op (positief en negatief).

Het scheelt qua kennis en stimulans tot nadenken / redeneren / analyseren nogal of je opgroeit in de bossen of dat je dagelijks goed onderwijs geniet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een groot gedeelte van onze hersenen gebruiken we nog steeds niet of niet meer! Het is nog steeds een van de grote raadsels in de natuur. Gedurende de evolutie hebben onze hersenen steeds meer taken gekregen . Het is best mogelijk dat vroegere taken van onze hersenen uit de oertijd weer zover verdwenen zijn dat we er geen weet meer van hebben. Het hebben van een instinkt b.v. Het weten van geneeskrachtige kruiden, niet uitproberen maar gewoon op je instinkt weten! Zo zijn er nog wel meer zaken die we bij de dieren soms nog voorkomen maar bij de mens geheel verdwenen. Dieren kunnen vaak van te voren aardbevingen aanvoelen ,de mens kan dat vaak nog niet eens met al zijn wetenschap. Maar heeft de mens dat in de oertijd ook niet geweten? Met welk deel van de hersenen? Wat is er nog meer verloren gegaan in de afgelopen 5000 jaar? En wat hebben wij bijgeleerd? Vroeger waren de mensen ook intelligent al naar gelang van de behoefte van toen. Die is nu anders en een mens van 5000 jaar geleden zal het nu ongetwijfeld erg moeilijk hebben, maar minder slim????? 5000 jaar is in de evolutie nog geen 3 sec. Onze hersenen hebben veel geleerd maar ook veel vergeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je dit verhaal uit je duim gezogen? Ten eerste: dat mensen maar gedeeltelijk hun hersenen gebruiken is een groot broodje-aapverhaal en het is al lang bewezen dat dit niet waar is. Ten tweede: mensen hebben nog steeds een instinct. In bepaalde situaties handelen mensen nog steeds op de beste manier. Ten derde: met de wetenschap kan men wel degelijk aardbevingen aan zien komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik een art. lees over het gebruik van onze hersenen, kan ik dat nooit controleren, maar dat is met de meeste wetenschap zo. Natuurlijk heeft de mens een instinct, een soort zesde zintuig maar dat is een handeling waar we niet logisch bij nadenken, ook dat is nog over uit de evolutie. En met onze wetenschap is het nog steeds niet mogelijk om iedere aardbeving te voorspellen, dat zouden ze wel willen in Japan daar ging het toch goed mis. Leuke reactie trouwens en met minder taalfouten dan de mijne.groeten
De vraag heeft tevens een statement in zich, namelijk dat wij nu slimmer en intelligenter zouden zijn dan mensen van 5000 jaar terug. Ik denk dat wij tegenwoordig helemaal niet perse slimmer of intelligenter zijn. Wij hebben wellicht nu meer (of andere) kennis.

Kijk eens naar de prestaties en verworvenheden van oude beschavingen.

Vanaf 4000 BC (6000 jaar geleden!) hebben de soemeriërs het eerste schrift ontwikkeld, de eerste wetgeving, de eerste stadstaten, irrigatie en waterbeheer, astronomie, pendules, waterklokken. Zie 1e link.

Kijk naar bouwwerken en steden als de pyramiden, Sfinx, Baalbek, Stonehenge, Teotihuacan, Tiwanaku. Om deze zaken te realiseren heb je intelligentie en kennis nodig. Er zijn genoeg theorieen dat sommige van deze bouwwerken en steden zelfs veel ouder zijn dan de reguliere archeologie denkt. Of dit nu waar is of niet : wij kunnen deze bouwwerken met onze huidige technologie net wel / net niet nabouwen.

Dus waren mensen vroeger minder slim/intelligent? Ik geloof er niets van. Wie weet waren ze zelfs slimmer dan wij nu zijn? Een grotere uitdaging om in leven te blijven wil zeggen meer noodzaak om inventief en alert te zijn. Wie weet zijn we tegenwoordig wel zo verwend dat we amper onze hersenen hoeven te gebruiken. Elke dag hetzelfde werk, supermarkt om de hoek en regelmatig achter de TV? Hoe inventief hoeven we tegenwoordig te zijn om te overleven? Als je naar de evolutietheorie kijkt zou de natuur er voor gaan zorgen dat onze hersenen eerder afsterven dan aangroeien als we zo doorgaan :-)

Nog een laatste gedachte over het vergaren van kennis aan de hand van een beeldspraak : een boom groeit. Is er sprake van vooruitgang en is de boom hierdoor beter geworden? Niet echt. Alleen groter. Is onze hoeveelheid kennis een maatstaf voor vooruitgang? Niet persé. We hebben er alleen meer van dan vroeger. Je kan niet zeggen dat we met onze kennis meer positieve dingen doen dan vroeger. Dus zijn we iets opgeschoten t.o.v. van 5000 jaar geleden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Kind zal zich aan passen op zijn natuurlijke omgeving.

stel je praat duits tegen hem in rusland, dat zal het kind toch beter duits gaan praten dan russisch, omdat zijn zogezegde duitse knobbel meer wordt gestimuleerd door zijn ouders.

het zal hoogstens iets intelligenter zijn dan wij aangezien de technologie in die tijd misschien hoger was en dat zijn ouders hem die ene Gen gaven die zijn hersens zo beïnvloed dat hij genetisch slimmer is dan wij.