hoe heet de wetenschapper die zich bezig hield met kansberekening met knikkers?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn natuurlijk heel veel wetenschappers geweest die zich hebben beziggehouden mar kansberekening.
Maar bedoel je misschien Blaise Pascal?
Amadea
5 jaar geleden
Het heeft zijdelings met de vraag te maken, maar ik kwam laatst deze video toevallig tegen en vind 'm zo geweldig leuk dat ik die toch hier even wil doorgeven: https://www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1Q
Is niet gebaseerd op kansberekening maar uitermate nauwkeurig berekend!

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk bedoel je Galton, of misschien Pascal.

Blaise Pascal was een Franse wiskundige en uitvinder van mechanische rekenmachines. In 1653 beschreef hij de driehoek van binomiale coëfficiënten, nu de driehoek van Pascal genoemd, waarin elk getal de som is van de twee erboven. Elementen van deze driehoek kunnen worden gegenereerd door onderstaande knikkeropstelling.
Dit "Galton-bord" is een apparaat waarin vallende ballen willekeurig links en rechts van rijen pinnen stuiteren en in een aantal bakken onderaan worden verzameld. Het werd rond 1860 uitgevonden door Sir Francis Galton, een neef van Charles Darwin, die het gebruikte als een instrument om de normale verdeling of belkromme aan te tonen.
SimonV