Als je je tong verbrand, wat gebeurt er dan allemaal?

Verbranden de smaakpapillen? Of wat anders?

Toegevoegd na 44 seconden:
En kan je ook iets eraan doen zodat het weg gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van hoe erg de verbranding is.

Meestal is het een oppervlakkige verbranding en dit geneest vrij snel. Je smaakpapillen en tongweefsel herstel behoorlijk snel omdat het een goed doorbloedt orgaan is. Af en toe wat koud water in je mond nemen of zachtjes op een ijsje sabbelen kan verlichting geven.

Heb je een diepere verbranding, 2e graads, dan kun je ook op je tong blaren krijgen. Dat is behoorlijk pijnlijk, maar zelfs dat geneest sneller dan een verbranding elders op de huid.

Een derdegraads verbranding is het ergst, dan verbrandt je zoveel weefsel dat ook zenuwen aangetast zijn. Dit doet nauwelijks nog pijn maar herstel is wel lastig en kans op ontstekingen groot.