Liggen er nog lichamen of restanten in zo'n keizerlijke kisten? (denk aan bvb Kaisergruft van de Habsburgers)

Ik heb al veel gelezen over hoe de menselijke overschotten ontbonden worden. Heeft allemaal te maken met de omstandigheden van hoe ze begraven worden, hoe de grond is enzovoort maar bij de laatste rustplaatsen van de keizers en de keizerinnen van de vorige eeuwen (of de koningen en de koningen) zijn er vaak geen grond bij gemoeid maar staan ze gewoon in zware kisten boven de grond. Vandaar ik mij afvroeg of er nog wel restanten zouden zijn. Ik ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ook boven de grond ontbinden lichamen. Maar vaak zijn de lichamen van keizers goed gebalsemd, ik zou dus zeker verwachten dat er nog wat in die kisten ligt.
Vaak worden de vloeistoffen, het bloed, in het lichaam vervangen door een chemisch goedje, formaline. Hierdoor gaat de ontbinding veel minder snel.
Daarnaast wordt de huid vaak ingesmeerd en zal de ontbinding ook daardoor langzamer gaan.

Verder is in een grafkelder de lucht vaak droog, hierdoor kan het lichaam mummificeren. Ik zou denken dat er in die grafkelders dus nog een soort van mummies liggen.
Er zijn ook methodes die zorgen dat het lijk 'helemaal goed' blijft. Dit gebeurt wel bij lijken die nog getoond worden aan het publiek, bijvoorbeeld het lijk van Paus Johannes Paulus XXIII.

Maar het ligt er net aan hoe oud de graven zijn (hoe goed was de balseming) en wat de omstandigheden in de grafkist en grafkelder zijn hoe goed het lijk bewaard is gebleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey, erg bedankt voor uw antwoord. Ik weet dat een lichaam altijd ontbindt, maar ik vroeg mij dat toch af omdat hun zware kisten anders is dan een houten kist, neen? Die vergaan toch ook (de houten kisten)? En de kleding, die vergaan wel? Ik ben namelijk erg gefascineerd in die graven, ook erg in die van Kaisergruft bijvoorbeeld. Het is best een rare idee dat ook botten vergaan :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stenen kisten zullen inderdaad niet gaan rotten en vergaan zoals houten kisten. En inderdaad, een houten kist onder de grond zal op den duur vergaan en het lijk helemaal blootstellen aan alle omgevingsfactoren: water dat er langs sijpelt, beestjes, bacteriën, wortels van planten... Maar ook in een afgesloten stenen kist waar geen frisse lucht bij zit zal een lichaam vergaan. Je hebt een verschil tussen 'aërobe' en 'anerobe' bacteriën. De een heeft zuurstof nodig, de ander niet. Als het lichaam niet behandeld is zullen de bacteriën, ook in een stenen kist, het lichaam tot een plasje soep laten gaan (bron: boekenkennis). Kleding zal ook vergaan, maar daarbij maakt het materiaal uit. Synthetische kleding zal niet zo gauw vergaan, natuurlijke stoffen wel: katoen, wol, zijde. Dit is een natuurproduct en zal dus gewoon opgenomen worden in de grond of vergaan door bacteriën.
Als de kleding behandeld is (zoek eens op afbeeldingen van de schrijn van Paus Johannes XXIII) zal die niet gauw vergaan. Ik zei eerder trouwens Paus Johannes Paulus XXIII, maar dat klopt niet. Ik stuur je nog een PB met wat boekentips.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg!