Bijna alle mannen worden op een gegeven moment in meer of mindere mate kaal. Deze kaalheid wordt veroorzaakt doordat het hormoon dihydrotestosteron (DHT) aan de haarzakjes plakt.

Haarzakjes zijn belangrijk voor de groei van een haar. Normaal groeit een haar 5-6 centimeter jaar (daarom moet je steeds naar de kapper), vervolgens valt de haar uit en begint opnieuw met groeien. Deze groeicyclus van een haar kan zich ongeveer twintig keer herhalen.

Wanneer DHT aan een haarzakje plakt kan het haarzakje niet goed meer voor de haar zorgen en wordt de groeicyclus van de haar veel korter (drie tot vier maanden). Hierdoor zijn de twintig cycli veel sneller voorbij, waarna er geen nieuwe haar meer terugkomt en je langzaam kaal wordt.

Hoeveel en waar het hormoon aan een haarzakje kan plakken is, net als de kleur van je ogen, erfelijk en wordt dus doorgegeven door je ouders. Hierdoor heeft de ene man zogenaamde “inhammen” en de andere man een “knikkerpotje”. DHT wordt gemaakt uit testosteron, een hormoon dat mannen veel meer hebben dan vrouwen. Vrouwen kunnen ook kaal worden, maar omdat ze veel minder testosteron hebben zie je dit niet zo snel.

Grijs haar is een van de verschijnselen van veroudering. Maar waarom wordt ons haar eigenlijk grijs? Haar dankt zijn kleur aan een pigment, melanine. Het wordt gemaakt door de haarzakjes waar elke haar uit groeit.

Hoe ouder we worden hoe minder van de kleurstof we maken. En haren zonder de kleurstof zijn grijs en wit. Onderzoekers van Harvard Universiteit ontdekten dat het aantal cellen dat verantwoordelijk is voor het aanmaken van de pigmentcellen afneemt met de leeftijd. Dit geeft goede hoop voor mensen die niet met een grijs hoofd kunnen leven. De onderzoekers weten nu waar de verandering plaats vindt. Daarom is het volgens hen in de toekomst mogelijk daar iets aan te doen.
fremar
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Het is nog maar de vraag of er iets aan moet worden gedaan.
Wat is het probleem?
fremar
10 jaar geleden
Ik ben kalend en grijs en voor mijn part hoeft daar niets aan gedaan worden.Maar anderen denken daar misschien anders over.