Hoe komt het dat bij vogels de mannetjes XX en de vrouwtjes XY-chromosomen hebben?

Zijn er nog meer dieren waarbij dit omgekeerd is? En zou je niet kunnen zeggen dat eigenlijk het mannetje de eitjes legt?

Ik begrijp dat dit in de loop van de evolutie zo gegroeid is, misschien moeten we ons afvragen waarom we een bepaald dier eigenlijk mannelijk of vrouwelijk noemen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Bij mensen wordt het geslacht bepaald door de aanwezigheid van het Y chromosoom. Op het Y chromosoom liggen de genen om mannelijke geslachtsdelen enz te maken. Bij afwezigheid (of niet af kunnen lezen) van het Y chromosoom wordt iemand dus een vrouw.

Ik denk dat het bij vogels precies anders om is. Dat op het Y chromosoom staat dat vrouwelijk geslachtsdelen en hormonen gemaakt moeten worden. En dus de afwezigheid van het Y chromosoom bepaald dat het een mannetje wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt (allebei), weer wat geleerd!

Andere antwoorden (1)

Bij vissen en sommige insecten komt het ook voor.

In dit geval betekent het dat het geslachtschromosoom dat het vrouwtje doorgeeft bepaalt wat het geslacht van de nakomeling wordt, terwijl dat bij zoogdieren het geslachtschromosoom van de man is.

Het is dus niet zo dat het dier met identieke geslachtschromosomen per sé het mannetje moet zijn.

Toegevoegd na 43 seconden:
Oh sorry, mannetje in de laatste zin moet uiteraard vrouwtje zijn..