Zijn er dieren die (alleen) gepolariseerd licht zien en waarvoor zou dat zijn?

Ik dacht eens te hebben gelezen dat bidsprinkhanen gepolariseerd licht zien. Maar ik ben daar niet zeker van. Dus bestaan er dieren die dat kunnen en wat houdt dat eigenlijk in?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ikweet niet of er dieren zijn die alleen gepolariseerd licht zien maar om te weten wat dat inhoud kun je zelf ervaren door een polaroidbril met zo min mogelijk getint glas op te zetten.

Het beste antwoord

Verschillende insecten (b.v. bijen, mieren, haften en krekels) maar zelfs ook bepaalde geleedpotigen, vissen, octopussen en amfibieën. Kunnen in meer of mindere mate de polarisatie van licht waarnemen.

Ze gebruiken dat o.a. om richting te bepalen, het wateroppervlak beter te onderscheiden, beter te kunnen zien en mogelijk zelfs bij hun communicatie.

De site uit de link staat vol met informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Volgens mij zijn er ook (zee)vogels die dit vermogen hebben. Zij kunnen hiermee vanuit de lucht beter door het oppervlak van het water zien en daarmee ook beter de vis spotten.